Gamle træskibes herlighedsværdi 'bevist'

En landsdækkende spørgeundersøgelse beskriver nu de bevaringsværdige skibes betydning i tal og i statements. Som levende historiefortælling, som herlighedsværdi, som turismemagnet, som rekruttering til Det Blå Danmark, for vores selvforståelse - og som erhverv.

Danmark har en - på verdensplan - helt unik flåde af kulturhistoriske fartøjer, som binder fortidens søfart sammen med nutidens, de udgør tilsammen vores sejlende kulturarv.

Skibenes betydning ligger i det, man lidt bredt kan kalde ’herlighedsværdi’. Som levende historiefortælling, som turistmagnet, som rekruttering til Det Blå Danmark, som erhverv og som grundlag for vores selvforståelse som søfartsnation.

Men herlighedsværdi er svær at dokumentere, og dermed er skibenes værdi også svær at bevise - eller at sætte kroner og ører på, for den sags skyld.

Det har Skibsbevaringsfonden og Træskibssammenslutningen sammen gjort et forsøg på, ved at bede i alt 156 skibsejere, turistkontorer, havne, træskibsværfter, maritime skoler og søfartsmuseer om at beskrive deres forhold til skibene, og skibenes betydning for turisme, erhverv, rekruttering, mv.

Baggrunden er, at finanskrisen er på vej til at gøre et voldsomt indhug i vores sejlende kulturarv. Skibe bliver opgivet, hvis de ikke kan sælges. Og der er vel at mærke tale om uoprettelige skader; et træskib kan ikke reddes, hvis det først er opgivet, og forfald, råd og svamp har bredt sig.

Det er derfor nødvendigt, at økonomien lettes for de enkelte skibe.

Det er ikke ’enkelt’, fordi ejerforholdene er forskellige - men det kan gøres - på samme måde, som det er lykkedes at give ejere af bevaringsværdige bygninger en økonomisk håndsrækning.

Men hvor skal hjælpen komme fra – og hvem er interesserede i, at skibene bevares?

Det er ikke skibsejeren, der tjener på turistbrochurernes billeder af smukke træskibe, postkortene, udsigten, det unikke havnemiljø – herlighedsværdien.

”Med spørgeundersøgelsen har vi et aktuelt situationsbillede – med tal og statements – der viser vores sejlende kulturarvs enorme herlighedsværdi. Den viser også, at det ikke bare er træskibsejerne, der har interesse for de gamle træskibe. Turistchefer, havnefogeder, søfartsmuseer og træskibsværfter peger på skibenes store værdi – som turistmagnet, historieformidling og som kunder på værfterne”, siger Ole Vistrup, formand for Skibsbevaringsfonden.

”Vi håber, det kan udmønte sig i til politisk støtte til nogle økonomiske lettelser og/eller støtteordninger, der kan redde vores sejlende kulturarv.

Nogle hovedtal:

• De gamle skibe trækker folk af huse, det estimerede antal besøgende ved i alt 11 arrangementer rundt på de danske sommerhavne angives til mellem 100 og 20.000 folk på kajen. .

• 14 ud af 23 turistkontorer angiver de bevaringsværdige skibe som ’stor’ eller ’afgørende’ for turister og besøgendes valg af deres destination – og 14 turistkontorer angiver, at der samtidig er stor interesse fra byens lokale indbyggere.

• Tilsammen angiver de 23 charterskibe, at de på et år har ca. 37.100 betalende gæster med om bord. Nogle gæster er på ugeture, andre er med en dag eller nogle timer.

• 4 ud af seks maritime skoler angiver, at de gamle sejlskibe har betydning for rekruttering til erhvervet – og virker som et vindue for søfartserhvervet.

• 12 ud af 18 søfartsmuseer angiver, at de selv har skibe, og af dem angiver de 8, at skibene har stor eller afgørende betydning for gæsternes valg af museet som destination, og 9 museer angiver, at sejladsen har stor eller afgørende betydning for formidlingen. • De 12 museer har årligt i alt 10.150 gæster ude at sejle på deres skibe.

• Tilsammen angiver 20 havne, at de har ca. 335 anløb af danske gamle sejlskibe på et år – tilsvarende tal for udenlandske skibe er 325. Havnene anslår, at skibene årligt bringer 8490 gæster til de 20 byer.

Om undersøgelsen:

Skibsbevaringsfonden og Træskibs Sammenslutningen har gennemført den landsdækkende spørgeundersøgelse.

I alt har 156 personer svaret – repræsenterende skibsejere, turistkontorer i havnebyer, træskibsværfter, maritime museer, havne og maritime uddannelsesinstitutioner.

Dels har de adspurgte udfyldt et spørgeskema om skibenes betydning, dels har der været mulighed for at skrive et statement.

Det skal understreges, at der er tale om et spørgeskema udsendt i ’privat regi’. Skibe, havne, museer er vidt forskellige, og undersøgelsen viser dermed et ’situationsbillede’ og ikke et statistisk korrekt materiale.

Statements:

De gamle træskibe er afgørende for forståelsen af Danmarks maritime fortid. Deres bevaring bør være en prioritet i arbejdet med den danske kulturarv på line med bygningsbevaring. Søren Byskov Museumsinspektør, Fiskeri- og søfartsmuseet i Esbjerg

Havet og kysterne er blandt de allerstørste attraktioner for dansk turisme. Et af de helt specielle og skattede danske særpræg, vi finder langs de danske kyster og i de danske havne, er vores bevaringsværdige skibe - så længe de findes - for der er blevet længere i mellem, vi ser dem.Togterne, hvor skibene sejler rundt fra havn til havn, er tilløbsstykker overalt, hvor der er godt udsyn til dem, og mange turister nyder at komme om bord og opleve havet med alle sanser. På de internationale turisters vegne sætter VisitDenmark derfor stor pris på det arbejde, som Skibsbevaringsfonden udfører." Eva Thybo, Projektchef, Forretningsudvikling, VisitDenmark.

”Nyhavn som et af landets fremmeste turistattraktioner bekræfter skibenes rolle som turistmiljøskabende. Nyhavn uden skibe!!? Der findes vel næppe nogen arkitekttegning af et vandmiljø uden skibe.” Træskibsejer

Kilde: Skibsbevaringsfonden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har underskrevet 20 årig kontrakt med Jersey

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlemmer tilbageholdes i Finland

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Russisk slæbebåd eskorterede ubåd gennem dansk farvand

31.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsfoto afslører skrabemærker på mistænkt skib

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark