Grønlandsekspedition med tremaster
En ekspedition ledet af Statens Naturhistoriske Museum med forskere fra England, USA, Canada og Tyskland satte søndag den 22. juni 2014 kurs mod Grønlands barske og meget lidt udforskede sydøstkyst. Ekspeditionen foregår med det gamle tremastede ishavsskib ACTIV fra 1951.
”Det er fantastisk at få muligheden for at besøge sydøstkysten og vi krydser fingre for, at isen lader os komme igennem. Her er det nemlig isen, der bestemmer. Det er faktisk det, der gør området så spændende. Mange har forsøgt sig gennem årene, men det er i virkeligheden den mest uudforskede del af hele Grønlands lange kyststrækning. Resultaterne, vi håber at skaffe, vil kunne sætte den nutidige afsmeltning og havniveaustigning ind i et større og længere perspektiv, og det er overordentligt vigtigt, hvis man vil sige noget om, hvad der kommer til at ske i fremtiden”, siger leder af ekspeditionen, professor Kurt H. Kjær.
Grønlands sydøstkyst har længe været omgærdet af en vis portion mystik, mest af alt fordi den er svært tilgængelig. Storisen oppe fra Polhavet driver ned langs østkysten og gør rejser til denne ubeboede del af Grønland overordentlig besværlig og til tider ganske umulig.
Rammen for ekspeditionen er det gamle tremastede ishavsskib ACTIV, der er bygget i Svendborg i 1951. Trods skibets alder er det udrustet og velegnet til at navigere i de isfyldte farvande. Med på skibet er der topmoderne udstyr til at opmåle de grønlandske fjorde og hjemtage sedimentkerner af fjorde og søer.
Kernerne kan fortælle historien om tidligere afsmeltning fra Indlandsisen, viden der er overordentlig vigtig i forståelsen af isskjoldenes dynamik og fremtidige havniveauændringer.
Ekspeditionen er ledet af professor Kurt H. Kjær fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, som gennem de seneste mange år har arbejdet med gletschernes respons til klimaændringer.
Ekspeditionen afgik fra Nordatlantens Brygge i søndags med kurs mod Island, og forventes hjemme igen i starten af september.
Det isforstærkede Activ har en totallængde på 40 meter, hvoraf skroget udgør de 30. Bredden er 7,2 meter og skiber stikker 3,35 meter. Det har et sejlareal på 640 kvadratmeter og en sekscylindret Scanin Vabis diesel motor, der yder 240 HK.
Kilde: Statens Naturhistoriske Museum