Hapag-Lloyd afviser modbud på Hamborgs største havneoperatør
MSC er med et bud på 1,3 mia. euro for logistikselskabet HHLA, der står for driften af den største terminal i Hamborg, ved at trænge grundigt ind på Hamborg-rederiet Hapag-Lloyds hjemmebane. Hapag-Lloyd tager ikke kampen op, siger topchef.
Hapag-Lloyd betragter Hamborg som sin hjemmebane. Her ligger hovedkontoret, og her er Tysklands største - og verdens femte største containerrederi - også den største kunde i Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA).
Derfor blev MSC´s bud på 49,9 pct. af a-aktierne i HHLA onsdag bestemt ikke taget godt ned i det tyske rederi.
Her reagerede en Hapag-Lloyd-kilde med bestyrtelse over MSC´s tilbud og sagde, ifølge Reuters, at det ville være “en fornærmelse” at betale terminalgebyrer til sin største konkurrent.
Tysklands rigeste mand, Klaus Michael Kühne, der er storaktionær i både Kuehne + Nagel og i Hapag-Lloyd, opfordrede rederiet til at komme med et modbud på HHLA. Ellers ville hans eget holdingselskab stå klar, fortalte han til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Men Hapag-Lloyd´s CEO, Rolf Habben Jansen sagde i et interview med Reuters torsdag, at det ikke ville være i rederiets interesse at komme med et modbud.
Men et resultat af MSC´s bud kunne være, sagde han, at Hapag-Lloyd reducerede sin volumen af containere til Centraleuropa gennem Hamborg til omkring 70 pct. eller 80 pct. af de nuværende volumener.
MSC har omvendt - sammen med sit bud på 16,75 euro pr. A-aktie i HHLA - tilbudt at øge sin volumen af transporterede containere gennem Hamborg med 1 mio. teu pr. år.
Det svarer til stigning på 12 pct. i forhold til de 8,3 mio. teu, der passerede gennem havnen i 2022.
Klaus Michael Kühne har endu ikke reageret på Hapag-Lloyds afvisning af at foretage et modbud.
Og han har selv tidligere forsøgt at byde på havnen, inden MSC kom ind i billedet.
Kühne fortalte Hamburger Abenblatt, at havde fået afvist to bud på HHLA, som byen Hamborg ejer 69 pct. af, men at han overvejer at byde igen.
"For mig handler det ikke om afkast, men om at hjælpe byen og fremme et nationalt havnekoncept," siger han til avisen.
Og med en formue på 34 mia. dollar (ifølge Forbes) synes den nu 86-årige Kühne, der blev født i Hamborg, at have råd til at se stort på afkastet.
-emte