Hoyer-motorer til M/F Samsø
Skærpede miljøkrav fremmer udbredelsen af færger drevet af flydende naturgas. Nu er Danmark med på bølgen med M/F Samsø, som er Danmarks første indenrigsfærge drevet af kondenseret gas - LNG. Ombord er Hoyer-motorer, som har vigtige funktioner på færgen.
Foto: Keld Øby.
”De mere miljøvenlige løsninger som LNG vinder især frem som følge af IMO’s nye skærpede miljøregler, der trådte i kraft ved årsskiftet. Reglerne betyder, at udstødningen fra skibe, som sejler i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal, kun må indeholde 0,1 procent svovl”, siger Kristian Careø Lind, skibsingeniør og chef for OSK ShipTechs Aarhus-afdeling, som stod bag designet af M/F Samsø.
Den nye færge rummer elmotorer fra Hoyer, som har leveret adskillige eksplosionssikre elmotorer til færgens ventilationssystemer – som bruges i eksempelvis færgens motorrum og på LNG-rørsystemet.
Desuden har Hoyer leveret seks 99 kW motorer, som er placeret på to hydrauliske stationer, der udover at åbne bovporten, så biler kan køre ombord, også kommer på arbejde, når ankerspillet og fortøjningsspillet udfører deres tjans.
Selvom Hoyer har leveret motorer til en dansk-designet færge, der sejler i dansk farvand, måtte motorerne krydse den danske grænse for at blive monteret. M/F Samsø blev bygget på det polske værft Remontowa, som tidligere har bygget 10 LNG-færger.
”At Hoyer Motors er blevet valgt skyldes først og fremmest vores høje kvalitet, vores referencer og vores marinecertifikater”, siger Adam Slupinski, der er country manager for det polske marked hos Hoyer.
Han er en del af Hoyers polske set up på seks medarbejdere, der fra kontoret i Hadsten har opbygget relationen til de polske samarbejdspartnere, der har produceret henholdsvis ventilations- samt hydraulikenhederne til færgen.
Kilde: Hoyer