IRON Pump leverer pumper til verdens største krydstogtskib
Verdens største krydstogtskib, Icon of the Seas, der er udstyret med danskproducerede pumper, vendte i sidste uge tilbage til det finske Meyer Turku værft, efter en vellykket prøvesejlads.
Den danske pumpeproducent IRON Pump, med hovedsæde i Søborg, er specialister i at levere pumper tilpasset kundens specifikke behov, leveret til tiden og med høj service.
”Vi arbejder ikke med hyldevarer, men finder i dialog med kunden ud af, hvad det er vi skal leve op til - og ud fra det bliver pumpen så endeligt specificeret. Det er det vi kan her”, siger Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump, til Maritime Danmark.
Og ingen tvivl om, at de kan det der i Søborg, hvor fabrikken gennem årene bl.a. har leveret håndbyggede pumper til mere end 80 krydstogtskibe. Krydstogtskibe bygget på de helt store værfter, som italienske Fincantieri og tyske Meyer Group.
”Vi arbejder ikke med hyldevarer, men finder i dialog med kunden ud af, hvad det er vi skal leve op til - og ud fra det bliver pumpen så endeligt specificeret. Det er det vi kan her”.
Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump
Icon I er det første i en serie på tre søsterskibe, bygget af Meyer Turku til Royal Caribbean International - rederiets første LNG-drevne krydstogtskibe. Icon I ventes leveret til rederiet i slutningen af i år, hvorefter de to søsterskibe ventes at følge efter i 2024 og 2025.
”Vi leverede pumperne til Icon I i 2020, og har lige leveret de sidste pumper - det var 3 brandpumper og en trykholdepumpe til brandsystemet - til det næste krydstogtskib i serien”, siger Robert Jensen.
Sammenlagt har IRON Pump leveret 98 pumper til det andet krydstogtskib i serien, og forventer at levere et tilsvarende antal til det tredje og sidste skib i serien. De første pumper til det tredje krydstogtskib leveres til oktober i år.
Icon of the Seas, det sidste og største i serien, har en længde på 365 meter, en bredde på knap 50 meter, og en tonnage på godt 250.000 GT. Det giver plads til 5.610 passagerer og 2.350 besætningsmedlemmer - fordelt over 20 dæk.
Egentlig har skibet kapacitet til 7.600 passagerer, men da det har fokus på børnefamilier, har man valgt et layout der er tilpasset netop dette segment. Det giver sig bl.a. udtryk i verdens største vandland til søs.
Seks Wärtsiläs LNG-motorer, med en samlet ydelse på 67.500 KW, klarer fremdriften.
”Vores fokus er på kunderne. Vi sætter en ære i at svare hurtigt, konstruktivt og professionelt på alle henvendelser. I forbindelse med projektafklaringer sker der hyppigt ændringer i krav til pumpernes driftsparameter. Det kræver, at vi er til rådighed og kan svare hurtigt for ikke at sinke skibsingeniørerne i deres arbejde”.
Icon of the Seas ventes at stævne ud på sit første krydstogt i januar 2024. Skibet får Miami som hjemhavn, og vil herudfra sejle krydstogter året rundt til det østlige og vestlige Caribien.