Læserbrev: Få nu de gidsler hjem

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen fortsætter med endnu et læserbrev sin utrættelige kamp for, at få frigivet de seks besætningsmedlemmer fra det danske skib Leopard. Besætningen har nu været gidsler hos somaliske pirater i 15 måneder

15 måneder har de to danske søfolk Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, samt deres fire Filippinske kollegaer, siddet som gidsler i Somalia. Gidsler for en bande somaliske pirater, som jeg hellere vil betegne som en bande uhyggelige og pengegriske menneskehandlere, for hvem intet middel i deres jagt på penge, er helligt.

Men i sandhed også gidsler for en handlingslammet dansk regering, der i stedet for at tage hensyn til de stakkels søfolk situation, hellere bruger oceaner af tid på at diskutere om man nu behandler piraterne efter demokratiske og juridiske normer, når man er så heldig at fange dem. I fire år har vi været tvunget til at være vidne til en tragikomisk forestilling, hvor langt størsteparten af de tilfangetagne pirater er blevet løsladt uden nogen form for rettergang.

Tragisk, fordi man tvinger det danske søværn til at være aktører i denne latterlige forestilling. Tvinger vores unge marinesoldater til at sætte liv og lemmer på spil, for at landets politikere i nærmest euforisk selvforherligelse og store armbevægelser, kan bryste sig af den store danske indsats, og overfor omverdenen høste ros og prestigefyldt anerkendelse for det.

Så betyder det mindre at effekten af indsatsen, både er kostbar og skaber stor frustration og modstand hos både flådens eget personel, og de søfolk i handelsflåden der skal arbejde i de piratfyldte farvande. En frustration og modstand der absolut er berettiget.

At flådens tilstedeværelse har indflydelse på at mange piratangreb bliver forhindret, er ganske korrekt. Og det værdsættes i høj grad af handelsflådens folk. Men annerkendelsen går sgu unægtelig i vasken, når man gang på gang skal være vidne til at der fanges pirater, helt klart i besiddelse af udstyr til at drive pirateri, efter nogle ugers rekreation, med god mad og pleje ombord på flådens krigsskib, bliver sat i land igen på den somaliske kyst, og ufortrødent kan forsætte deres kriminelle løbebane.

Tragisk, fordi politikernes valne holdning og manglende indsigt i at se tingene i rette perspektiv, indirekte er skyld i at denne uhyggelige og nedværdigende menneskehandel, som det somaliske pirateri i virkelighed er, i den grad ødelægger uskyldige søfolks liv. De, og deres familier, må resten af livet leve med de traumatiske følger et ophold som gidsel, helt afgjort medfører.

Det syntes ikke at berøre politikerne i deres iver for at retfærdigøre deres store indsats i piratkampen. Man nævner end ikke denne tragiske del af pirateriet, for det kunne jo komme piraterne for øre! I stedet klamrer man sig til eksperternes, efter min mening, helt forfejlede råd om total tavshed. For politikerne er det selvfølgelig et kærkomment råd, så er man jo helgarderet mod at offentligheden skal få indblik i hvad der i virkeligheden foregår. Og man er som politiker helt fri for selv at tage stilling til noget, nu har eksperterne jo talt.

Komisk, fordi de danske politikere er så godtroende i deres afmagt over for nogle få hundrede skruppelløse somaliske pirater, at de selv tror på denne omgang – kejserens nye klæder. At det beklagelig vis ikke er et eventyr, men derimod ramme alvor, gør ikke politikernes indstilling mindre komisk. De må jo anse den danske befolkning for en flok mindre begavede individer, der er så autoritetstro, at man kan binde dem alt på ærmet.

Derfor kære danske borgere – gør en indsats for at få gidslerne frigivet. Rejs en protest og tving politikerne til at tage det ansvar overfor danske borgere, de er valgt til at varetage. Tving politikerne til at komme frem med sandheden om, hvorfor de ikke er i stand til at hjælpe de stakkels gidsler ud af deres uhyggelige fangenskab.

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen

Læserbreve er ikke et udtryk for redaktionens holdning

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har underskrevet 20 årig kontrakt med Jersey

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlemmer tilbageholdes i Finland

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Russisk slæbebåd eskorterede ubåd gennem dansk farvand

31.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsfoto afslører skrabemærker på mistænkt skib

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark