Læserbrev: Få nu de gidsler hjem

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen fortsætter med endnu et læserbrev sin utrættelige kamp for, at få frigivet de seks besætningsmedlemmer fra det danske skib Leopard. Besætningen har nu været gidsler hos somaliske pirater i 15 måneder

15 måneder har de to danske søfolk Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, samt deres fire Filippinske kollegaer, siddet som gidsler i Somalia. Gidsler for en bande somaliske pirater, som jeg hellere vil betegne som en bande uhyggelige og pengegriske menneskehandlere, for hvem intet middel i deres jagt på penge, er helligt.

Men i sandhed også gidsler for en handlingslammet dansk regering, der i stedet for at tage hensyn til de stakkels søfolk situation, hellere bruger oceaner af tid på at diskutere om man nu behandler piraterne efter demokratiske og juridiske normer, når man er så heldig at fange dem. I fire år har vi været tvunget til at være vidne til en tragikomisk forestilling, hvor langt størsteparten af de tilfangetagne pirater er blevet løsladt uden nogen form for rettergang.

Tragisk, fordi man tvinger det danske søværn til at være aktører i denne latterlige forestilling. Tvinger vores unge marinesoldater til at sætte liv og lemmer på spil, for at landets politikere i nærmest euforisk selvforherligelse og store armbevægelser, kan bryste sig af den store danske indsats, og overfor omverdenen høste ros og prestigefyldt anerkendelse for det.

Så betyder det mindre at effekten af indsatsen, både er kostbar og skaber stor frustration og modstand hos både flådens eget personel, og de søfolk i handelsflåden der skal arbejde i de piratfyldte farvande. En frustration og modstand der absolut er berettiget.

At flådens tilstedeværelse har indflydelse på at mange piratangreb bliver forhindret, er ganske korrekt. Og det værdsættes i høj grad af handelsflådens folk. Men annerkendelsen går sgu unægtelig i vasken, når man gang på gang skal være vidne til at der fanges pirater, helt klart i besiddelse af udstyr til at drive pirateri, efter nogle ugers rekreation, med god mad og pleje ombord på flådens krigsskib, bliver sat i land igen på den somaliske kyst, og ufortrødent kan forsætte deres kriminelle løbebane.

Tragisk, fordi politikernes valne holdning og manglende indsigt i at se tingene i rette perspektiv, indirekte er skyld i at denne uhyggelige og nedværdigende menneskehandel, som det somaliske pirateri i virkelighed er, i den grad ødelægger uskyldige søfolks liv. De, og deres familier, må resten af livet leve med de traumatiske følger et ophold som gidsel, helt afgjort medfører.

Det syntes ikke at berøre politikerne i deres iver for at retfærdigøre deres store indsats i piratkampen. Man nævner end ikke denne tragiske del af pirateriet, for det kunne jo komme piraterne for øre! I stedet klamrer man sig til eksperternes, efter min mening, helt forfejlede råd om total tavshed. For politikerne er det selvfølgelig et kærkomment råd, så er man jo helgarderet mod at offentligheden skal få indblik i hvad der i virkeligheden foregår. Og man er som politiker helt fri for selv at tage stilling til noget, nu har eksperterne jo talt.

Komisk, fordi de danske politikere er så godtroende i deres afmagt over for nogle få hundrede skruppelløse somaliske pirater, at de selv tror på denne omgang – kejserens nye klæder. At det beklagelig vis ikke er et eventyr, men derimod ramme alvor, gør ikke politikernes indstilling mindre komisk. De må jo anse den danske befolkning for en flok mindre begavede individer, der er så autoritetstro, at man kan binde dem alt på ærmet.

Derfor kære danske borgere – gør en indsats for at få gidslerne frigivet. Rejs en protest og tving politikerne til at tage det ansvar overfor danske borgere, de er valgt til at varetage. Tving politikerne til at komme frem med sandheden om, hvorfor de ikke er i stand til at hjælpe de stakkels gidsler ud af deres uhyggelige fangenskab.

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen

Læserbreve er ikke et udtryk for redaktionens holdning

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia overskud på 217 millioner dollar

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Omfattende skader på Express 5

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophævelse af RALs monopol kan koste dyrt

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Norden indgår CO2-aftale med Meta

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Risiko for alvorlig mangel på skibsofficerer

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Sverige vil have Yi Peng 3 tættere på

26.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler styrker ordrebog og opjusterer

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark