Maersk bestiller otte CO2-neutrale skibe
Maersk har kontraheret otte CO2-neutrale containerskibe med en kapacitet på hver 16.000 TEU på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. Det første skib leveres i starten af 2024, og ordren indeholder en option på yderligere 4 skibe af samme type.
”Det er nu vi skal handle, hvis vi skal løse skibsfartens klimaudfordring”, siger Søren Skou, administrerende direktør, A.P. Møller - Mærsk.
”Denne ordre viser, at CO2 -neutrale løsninger i dag er tilgængelige i alle containerskibs segmenter, og at Maersk vil levere løsninger til det stigende antal af vores kunder, der ønsker at de-carbonisere deres forsyningskæder”, siger Søren Skou.
”Ydermere er dette et solidt signal til brændstofproducenter om, at der er en betydelig og hurtigt voksende efterspørgsel efter fremtidens grønne brændstoffer”.
De nye skibe, der erstatter ældre tonnage der i dag sejler for rederiet, vil sejle på grøn metanol, og genererer derved en årlig CO2-besparelser på godt 1 million tons.
De otte nye containerskibe vil være udstyret med fremdrift leveret af selskaber som MAN ES, Hyundai og Alfa Laval, og er en betydelig opskalering i forhold til det CO2-neutrale feederskib med en kapacitet på 2.000 TEU, som Maersk tidligere i år har afgivet ordre på.
Skibene vil blive klassificeret af American Bureau of Shipping og sejle under dansk flag.
“Vi er meget begejstrede for denne tilføjelse til vores flåde, som vil tilbyde vores kunder unik adgang til kulstofneutral transport”, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO, Fleet & Strategic Brands, A.P. Møller - Mærsk.
Redaktionen