Mærsk fik overskud på 6,7 mia kroner
Maersk Gruppen kom ud af 1. kvartal med et overskud på 6,7 milliarder kroner mod et overskud på 6,4 milliarder kroner i 1. kvartal 2011. Maersk Line fik et underskud på 3,4 milliarder kroner.
Mærsk Gruppens omsætningen steg fra 79,1 milliarder kroner i 1. kvartal 2011 til nu 81,3 milliarder kroner.
Eksklusive salgsavancer og en engangsskatteindtægt fra forlig i en algerisk skattesag havde Gruppen et nulresultat, mod et overskud på 6,2 milliarder kroner i 1. kvartal 2011.
Maersk Line fik et underskud på 3,4 milliarder kroner mod et overskud på 2,3 milliarder kroner i 1. kvartal 2011. Omsætningen i Maersk Line steg fra 32,1 milliarder kroner i 1. kvartal 2011 til 35.8 milliarder kroner i 1. kvartal 2012.
Maersk Tankers havde i 1. kvartal 2012 et underskud på 162 millioner kroner, mod et overskud på 21 millioner kroner i 1. kvartal 2011 - primært på grund af lavere gennemsnitsrater på tværs af segmenter og flådens ekspansion.
Maersk Supply Service leverede et næsten uændret overskud på 236 millioner kroner mod et overskud på 235 millioner kroner i 1. kvartal 2011,med spotrater på samme niveau som i første kvartal 2011. Der blev indgået fire langsigtede kontrakter til de brasilianske og afrikanske dybtvandsmarkeder.
Svitzers overskud for perioden var på 187 millioner kroner, en stigning på 83 procent sammenlignet med et overskud på 97 millioner kroner i første kvartal 2011, primært påvirket af opstart af nye terminalbugseringsaktiviteter og høj redningsaktivitet.
Maersk FPSOs’ og Maersk LNGs overskud for perioden var på 623,7 millioner kroner, en stigning på 544,3 millioner kroner sammenlignet med første kvartal 2011. Omsætningen steg fra 644 millioner kroner i 1. kvartal 2011 til nu 664 millioner kroner. Salget af Maersk LNG resulterede i en avance på 413,9 millioner kroner, og en pengestrøm på 6,8 milliarder kroner.
APM Terminals’ overskud for perioden var på 1,3 milliarder kroner mod et overskud på 0,8 milliarder kroner i 1. kvartal 2011, understøttet af salgsavancer efter skat på 413 millioner kroner, som følge af optimering af porteføljen.
Maersk Oils overskud for perioden var 7,3 milliarder kroner mod et overskud på 2,9 milliarder kroner i 1. kvartal 2011. En engangsskatteindtægt på 5,1 milliarder kroner som følge af forlig i en algerisk skattesag og en avance fra et delvist salg af andele i Brasilien havde ligeledes en positiv indvirkning på resultatet.
Maersk Drilling leverede et overskud på 711 millioner kroner i 1. kvartal 2012 mod 664 millioner kroner i samme kvartal sidste år. Der blev indgået adskillige kontrakter i kvartalet, hvilket giver en høj grad af gennemsigtighed for indtjeningen i 2012 og 2013. Den operationelle oppetid var fortsat høj.
A.P.Møller - Mærsk Gruppen forventer for hele 2012 et resultat lidt lavere end 2011-resultatet.
Maersk Line forventer et negativt til neutralt resultat i 2012, baseret på en forventning om at forbedrede fragtrater siden marts 2012 vil fortsætte. Forventningerne er meget følsomme over for ændringer i markedsbalancen. Global efterspørgsel på søfragt af containere forventes at stige 4-6 proccent i 2012, lavere på Asien – Europa ruterne, men understøttet af højere vækst på de nord- og sydgående ruter.
Maersk Oil forventer et resultat for 2012 på samme niveau som resultatet for 2011, påvirket af en kompensation på 5,1 milliarder kroner fra skatteafgørelsen i Algeriet. Det forventede resultat er baseret på en olieproduktion på 265.000 tønder olie pr. dag ved en gennemsnitlig oliepris på 110 dollar pr. tønde. Efterforskningsomkostninger forventes at blive over 5,7 milliarder kroner.
APM Terminals forventer et resultat over 2011 samt højere vækst end markedet understøttet af mængder fra porteføljeudvidelse.
Maersk Drilling og Maersk Supply Service forventer et resultat på niveau med 2011. Det samlede resultat fra alle andre aktiviteter forventes at være på niveau med 2011 eksklusive salgsavancer og nedskrivninger.
Mærsk konstaterer, at der er betydelig usikkerhed knyttet til forventningerne til 2012, ikke mindst som følge af udviklingen i verdensøkonomien.
Kilde: A.P. Møller - Mærsk