Mærsk kræver stor erstatning af konkurrent
A.P. Møller - Mærsk kræver en erstatning på et ukendt beløb, af rederiet bag containerskibet Ever Given, der gik på grund og lagde sig på tværs af Suez-kanalen i marts 2021. Erstatning skal dække de tab rederiet led, som følge af at kanalen var blokeret i seks dage.
Arkivfoto: Sea Intelligence.
Af Martin Uhlenfeldt MaritimeDanmark
”Det er korrekt, at Mærsk har rejst et krav mod Evergreen, skibets ejere og den tekniske manager ved Sø- og Handelsretten, fordi Mærsk led tab i forbindelse med Ever Givens blokering af Suez-kanalen”, skriver Povl D. Rasmussen, Senior Press Officer i Mærsk, i et svar til nyhedsportalen Maritime Danmark, der er en del af Horisont Gruppen.
Mærsk ønsker ikke at oplyse størrelsen, på den erstatning rederiet kræver.
Ever Given er ejet af det japanske rederi Shoei Kisen Kaisha, der har langtidschartret containerskibet ud til det taiwanesiske rederi Evergreen. Tyske Bernhard Schulte Shipmanagement er skibets tekniske manager.
Det 400 meter lange containerskib Ever Given lagde sig efter en grundstødning på tværs af Suezkanalen om morgenen den 23. marts 2021. Trods et omfattende og intensivt bjærgningsarbejde lykkedes det først at trække det 199.692 dødvægtton store containerskib fri igen i løbet af eftermiddagen den 29. marts.
Mindst 400 skibe blev som følge af hændelsen fanget i, eller ved indsejlingerne til, Suez-kanalen, hvilket påførte ejerne store ekstraomkostninger. De afledte effekter var dog endnu større, da forsinkelserne bidrog til at skabe kaos i havne verden over, der i forvejen var hårdt ramt efter udbruddet af corona.
Ingen ved præcist hvor store tab, Ever Givens blokering af Suez-kanalen udløste. Men der er nævnt beløb fra 30 milliarder dollar og helt op til 65 milliarder dollar.
Mærsk var i 2021 verdens største containerrederi, og må formodes at være det rederi i verden, der har lidt det største tab som følge af hændelsen - såvel direkte som indirekte.
Der er forlydender om, at andre store containerrederier som MSC og CMA CGM tilsvarende vil søge erstatning for deres tab, men disse oplysninger har Maritime Danmark ikke været i stand til at få bekræftet.