Maersk Line risikerer milliard underskud

Med containerrater der er presset helt i bund og skibe der ligger uvirksomme hen, risikerer Maersk Line i 2009 at løbe ind i en af største økonomiske øretæver, en danske virksomhed nogensinde har prøvet. Men en vending er i sigte næste år.

"Det her ser meget usundt ud. Selv i gode tider er containerederier ikke blandt de mest profitable, og nu er de i en meget svær situation. Det er ikke bare sådan, at væksten falder på containermarkedet, men på de to største forbindelser mellem Europa-Asien, og på Stillehavet er den negativ. Det har vi ikke set i meget lang tid, og det er meget alvorligt. Det vil påvirke containerrederiens omsætning og indtjening meget stærkt", siger Trevor Crowe, der er container-analytiker i shippinghuset Clarkson Research til dagbladet Børsen.

De lave containerrater og den faldende mængde, får flere analytikerne til at forudsige et dystert 2009 for Maersk Line. Et år hvor underskuddet risikerer at nå op i nærheden af 7 milliarder kroner, et af de største tab en dansk virksomhed nogensinde har registeret.

Henrik Lund, analysechef i Carnegie vurderede for nyligt, at Maersk Line kommer til at tabe 6,5 milliarder kroner i 2009. Også Brian Børsting, analysechef i LD Markets regner med et svært år.

"Jeg regner med et underskud på fire mia. kr. Jeg erkender naturligvis, at underskuddet kan blive større", siger Børsting

Maersk Line ønsker ikke at kommentere situationen, og henviser til, at rederiet fremlægger årsregnskab 5. marts og derfor er inde i en såkaldt stilleperiode.

Nye tal for det såkaldte Shanghai Shipping Index, der viser udviklingen ud af Kinas største havn og regnes for toneangivende for udviklingen på det globale containermarkedet, viser et uafbrudt fald siden august. Siden dengang er indekset dykket med næsten 23 procent.

Men når 2009 er stået igennem, kan der være lys på den anden side.

"Fragtraterne er ved at være tæt på bunden. Containerrederierne er ikke længere i stand til at dække deres variable omkostninger og de begynder at tage kapacitet ud af markedet ved at lægge skibe op. Men jeg regner med, at vi skal hen mod 2010, før vi kan se raterne bevæge sig op igen,« siger Stephen Rammer, aktiestrateg i Formuepleje, til Børsen.

Kilde: Dagbladet Børsen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Intet er sluppet ud efter fem-timer lang inspektion

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Også danske myndigheder har været om bord på kinesisk skib

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Svensk politi går om bord på Yi Peng 3

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsoptagelser styrker mistanken mod kinesisk fragtskib

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Nyt dansk tiltag skal ramme Ruslands skyggeflåde

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark