Maersk melder sig klar til landstrøm i Hamborg
Havnemyndigheder i Hamborg har underskrevet en aftale med Maersk om, at selskabets containerskibe vil tilslutte sig landstrøm i Eurogate Container Terminal Hamburg.
Med aftalen bliver Maersk den anden blandt de store containerederier til at forpligte sig til at benytte landstrøm i Hamborg, der er den første havn i Europa til at tilbyde den grønne løsning til containerskibe.
MSC indgik en lignende aftale i fjor og vil blive det første selskab, der benytter landstrøm til både krydstogt- og containerskibe.
Hamborg har tilbudt landstrøm til krydstogtskibae siden 2016 og begyndte at udvikle en løsning til containerskibe for to år siden med en investering på ca. 14 mio. dollars.
Hamburg Container Terminal var den første af de store terminaler, der blev udstyret med landstrømsanlæg, der blev testet tidligere på året.
Det 18.000 teu store containerskib CMA CGM Vasco da Gama blev i maj det første til at sætte stikket i anlægget på terminalen.
EU har besluttet, at container og passagerskibe - inkl. krydstogtskibe - på over 5.000 gt - skal benyttte landstrømsanlæg i store EU havne fra 1. januar 2030.