Maersk trækker Aarhus Havn i byretten

APM Terminals er i dag alene om containerhåndteringen på Aarhus Havn, men Aarhus Havn ønsker endnu en operatør ind på havnen og har ifølge Maersk gennemført en proces, der er i strid med god forvaltning.

Foto: Danske Havne / Arkivfoto

Maersk trækker nu Aahus Havn i byretten med en anmodning om et midlertidigt påbud mod Aarhus Havn, skriver Aarhus Stiftstidende.

Det er den foreløbige kulmination i en strid mellem parterne om Aarhus Havns ønske om at på endnu en containeroperatør ind på havnen, hvor APM Terminals i dag er enerådende.

Maersk offentliggjorde hurtigt efter aflysningen af den planlagte udvidelse af Aarhus Havn en plan om at investere 2 mia. kr. i en effektivisering af APM Terminalen, der vil betyde en markant udvidelse af kapaciteten med 50 pct. 

Men den investering er i fare, hvis havnen ønsker endnu en operatør ind på det havneareal, der altså nu ikke udvides foreløbig. Det fremgik af et brev, som APM Terminals direktør, Mikael Gutman, sendte til byrådsmedlemmerne i Aarhus i juli.

Chief Corporate Affairs Officer i Maersk Caroline Pontoppidan skriver i en kommentar til DR, at hun mener, at processen har været strid med god forvaltning.

“Det er principielt afgørende, at der er transparens og ordentlighed i offentlig forvaltning. Maersk har løbende forsøgt at få en dialog med Aarhus Havn om dette, men det er trods gentagne forsøg desværre ikke lykkedes, og derfor har vi nu valgt at gå rettens vej for at få forløbet afklaret,” skriver Caroline Pontoppidan.

Thomas Haber Borch, der er direktør for Aarhus Havn, oplyser til DR, at striden handler om et Memorandum of Understanding, som Aarhus Havn og APM Terminals indgik i 2020.  

“Der er uenighed om betydningen af indholdet i en Memorandum of Understanding, som er indgået mellem Aarhus Havn og APM Terminals i 2020. Den uenighed vil APM Terminals gerne have afgjort af Retten. Det er naturligvis aldrig positivt at være i strid med en kunde, men det sker af og til i erhvervslivet,” skriver havnedirektøren.

APM Terminals direktøren peger i brevet til byrådsmedlemmerne bl.a. på, at Aarhus Havn ikke er stor nok til at hus to container-operatører.

“Det risikerer i stedet at give en ineffektiv havnedrift, dårligere lønsomhed og dermed langsigtet underinvestering i innovation og udvikling,” skriver Mikael Gutman.

Hvis Aarhus Havn holder fast i planen, vil det sandsynligvis føre til, at Maersk dropper den 2 mia. kr. store investering i en effektivisering af terminalen.

“Det er vigtigt at understrege, at i tilfælde af at Aarhus Havn igen beslutter at basere sig på to operatører, vil det med stor sandsynlighed udfordre det kommercielle fundament for operatørerne på havnen i en sådan grad, at det vil gøre rentabiliteten af investeringer i fremtiden så usikre, at de ikke bliver til virkelighed. For APMTs vedkommende betyder det, at det næppe er økonomisk bæredygtigt at investere massivt i den planlagte pladsoptimering og effektivisering gennem automatisering. Det risikerer også at forsinke ambitionen om at blive en af verdens førende CO2-neutrale containeroperationer,” skriver han.

Om forløbet skriver han videre, at APM Terminals “samlet set (har) en oplevelse af en mangelfuld proces, der også i et globalt perspektiv har været yderst usædvanlig.”

Og det fører altså nu til sagen i byretten i Aarhus.

-emte

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Det svenske søværn har færdiggjort undersøgelse ved kabelbrud

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage

20.11.2024Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

16.11.2024Maritimedanmark.dk

Dali ankommet til Kina

16.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophugningsværft stævner Frederikshavn Kommune

15.11.2024Maritimedanmark.dk

Gigantisk underskud i Frederikshavn Havn

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Havnearbejdere afbryder forhandlinger med arbejdsgivere

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark