M.A.R.S ser lyst på fremtiden – men der er udfordringer

Med etableringen af recycling-værftet M.A.R.S. i Frederikshavn trådte Danmark for alvor ind på scenen som et land, der kan håndtere recycling af de allerstørste skibe og platforme på en miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Nu er spørgsmålet så, om rederne er klar til at betale prisen.

M.A.R.S - Modern American Recycling Services - i Frederikshavn råder over et 280.000 kvm. stort areal, der er sikret mod nedsivning.. Foto: M.A.R.S

Det amerikansk-ejede værft lagde ud med recyclingen - genindvindingen - af de nedtagne platforme Tyra Vest og Tyra Øst fra Nordsøen. Siden er det gået slag i slag og fornylig fik direktør Kim Thygesen den hidtil største ordre: Adskillelsen og genindvindingen af det enorme flydende produktions- og lagerfartøj, Fluminense FPSO, på 390 meter, der er ejet af Shell.

At Danmark ikke er gearet til at bygge de helt store skibe blev slået fast for mange år siden, da A.P. Møller - Maersk lukkede Lindø-værftet i 2012. 

Men nu råder Danmark igen over et værft, der kan håndtere skibe på op til 400 meters længde. De bygger ikke, men piller dem fra hinanden til genbrug.

Men hvorfor valgte den amerikanske virksomhed netop Danmark, da de ønskede at etablere et værft i Europa?

“Det var en kombination af, at man kunne være med til at designe værftet fra bunden, så det var bygget til recycling. Og fordi vi ligger i Danmark er vi omfattet af en lovgivning, der gør, at vi i resten af verden er blåstemplet, fordi vi gør det ordentligt i Danmark generelt. Vi har ry for at gøre det ordentligt og vi vil gerne gøre det ordentligt,” siger Kim Thygesen, CEO for M.A.R.S i Frederikshavn.

“Når vi har gæster fra udlandet, er de meget benovede over den måde, affald bliver håndteret på i Danmark. De kan slet ikke forestille sig, at der bliver gjort så meget ud af det som vi gør,” siger Kim Thygesen og tilføjer:

“Det er ikke bare den måde, vi gør det på - det er helt ned til den enkelte forbruger, der nu sorterer i op til ti fragmenter, de er imponeret over”.

Og det amerikansk ejede værft er godt tilfreds med udviklingen siden starten.

“Det er gået super godt, siden vi startede i 2019. Vi har lige vundet tre af de største projekter, vi nogensinde har vundet. To ud af Brasilien og et fra Vestafrika. Så vi henter i hele verden og grunden til, at vi kan det, er netop fordi vi har en stærk sikkerhedskultur, fordi vi passer på miljøet og på grund af hele vores affaldsmanagement-system. Det er de tre faktorer, vi sælger på,” siger Kim Thygesen.

Og det er de helt store selskaber, der kommer til Frederikshavn for recycling, som f.eks. Shell.

“For dem er det langt vigtigere, at recyclingen bliver gjort ordentligt, end om de får den sidste krone for det udtjente fartøj.  Vi kommer aldrig til at konkurrere med Indien og Bangladesh, men det er heller ikke vore mål. Vores mål er at være et klasse-A værft inden for decommissioning og recycling, siger Thygesen.

Og fremtiden tegner lys for M.A.R.S, men ikke uden udfordringer, mener han.

“Den største udfordring er, om verden er klar til hele dette genbrugs-scenarie. Det kommer til at have en omkostning f.eks. at køre med et smelteværk, der alene tager sig af green-steel. Det kommer - men om hele fødekæden er klar til det nu, er jeg ikke sikker på”.

Og den største forhindring for en gennemgribende, bæredygtig recycling er de redere, der heller vil sælge deres udtjente skibe til den højeste pris i Indien, påpeger direktøren.

“Hvis vi kun kan betale et fragment af den pris pr. ton, som rederne kan få i Sydøstasien, så gør det ondt i deres pengepunkt at vælge sådan et værft som vores.”

I de kommende år vil nogle af de største spillere begynde at udfase deres allerstørste skibe - ikke mindst fordi, de ikke lever op til klima- og miljøkrav. Men spørgsmålet er, om de først og fremmest vil kigge ned i pengepungen - og sælge så dyrt som muligt til værfter i Indien eller Bangladesh - eller vil betale prisen for en bæredygtig og sikker genanvendelse af deres skibe.

“Vi arbejder stærkt på at blive storspiller i det marked. Og jeg håber på, at rederne er samvittighedsfulde og kigger vores vej,” siger Kim Thygesen.

M.A.R.S i Frederikshavn beskæftiger ifølge direktøren omkring 200 medarbejdere på værftet og blandt underleverandører.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rønne Havn ansætter erfaren økonomidirektør

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding fyrer og hyrer i ledelsen

18.11.2024Maritimedanmark.dk

APM Terminals henter CFO fra Maersk

15.11.2024Maritimedanmark.dk

Danske Maritime bakker op om anbefalinger

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Værftsejer i infight med minister

09.11.2024Maritimedanmark.dk

Fyn vil gerne bygge danske krigsskibe

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny accelerator for danske maritime SMV’er

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Den enes død, den andens brød

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark