Massive problemer med norsk el-færge
Norges første el-færge, MF Ampere, har nu været i drift i mere end to år på Sognefjorden i Norge, men rammes fortsat meget ofte af problemer. Ikke mindre end 300 gange måtte afgange aflyses i 2016, viser tal fra Statens Vegvesen.
“Vi synes strengt taget, at det er for dårligt. Nu er der gået flere år siden den kom i drift, og der for er fortsat problemer. Efter så lang tid bør den kunne levere på niveau med andre (konventionelle, red.) færger,” siger sekstionsleder i Statens Vegvesen, Anders Sæternes til Bergens Tidende.
I år har ruten Lavik-Oppedal været indstillet 200 gange og MF Ampere tegner sig for 170-180 af disse aflysninger.
Der har været problemer med færgen fra starten. Først var det ladestationen, der ikke fungerede som den skulle og i 2015 førte til endnu flere aflysningerne end de 300, der ramte i 2016, oplyser Norled, der driver overfarten.
I år er det en række forskellige problemer, der hele tiden rammer el-færgen. Færgen er en del af et pilotprojekt, der skulle sætte gang i teknologiudviklingen indenfor miljøvenlig søtransport.
“Akkurat den del har været vellykket, fordi teknologiudviklingen nu er i gang. Problemet er, at den ikke leverer så stabilt, som den skal,” siger Anders Sæternes.
I Danmark planlægger HH-Ferries at indsætte Tycho Brahe, der alene drives af batterier på Helsingør-Helsingborg ruten.
Det skulle være sket tidligere i sommer, men indsættelsen er udsat på grund af problemer.
Kilde: Sysla Maritim