Medie: Maersk har kendt til rocker-infiltration i årevis

Allerede i 2015 en tolder i Aarhus Folketingets Retsudvalg om rockere ansat på APM Terminals. Nu erkender Maersk overfor Finans, at de har vidst det “i en længere årrække”.

APM Terminals i Aarhus.. Foto: APM Terminals

I en mail til den daværende formand for Folketings Retsudvalg, Peter Skaarup, skrev en nu pensioneret tolder, at der var “ansat en del folk, der enten er rockere eller samarbejder med rockerne”.

Det er nu otte år siden.

Han beklagede sig over, at tolderne ikke måtte lave personkontroller af de havnearbejdere, der går ind og ud af havnen og advarede om, at Aarhus kunne komme til at ligne Syditalien, hvor “mafiaen havde involveret alle forskellige folk i havnen i deres indsmugling af kokain fra skibene,” skriver Finans i endnu en afsløring af forholdene på Aarhus Havn.

Peter Skaarup bekræfter oplysningerne overfor Finans og tilføjer, at det blev gentaget på mødet med Retsudvalgets medlemmer og at rockerinfiltrationen “havde været bredt kendt længe”.

Da Finans i august bragte den første historie om rockerinvolveringen på APM Terminals i Aarhus erklærede både havnens direktør,  Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard, der er formand for havnens bestyrelse og justitsminister Peter Hummelgaard sig overraskede.

Maersk ville den gang ikke svare Finans nærmere på, hvorlænge de havde kendt til problemet, men udtalte, at de mindst “siden årsskiftet” har været “i dialog med myndighederne”.

Nu erkender Maersk, der ejer APM Terminals, overfor Finans, at rederiet har »haft kendskab til folk på havnen med relation til kriminelle miljøer igennem en længere årrække.«

Formanden for Dansk Told & Skatteforbund, Jørgen Rise, bekræfter, at tolderne i Aarhus har kendt til rockerinfiltrationen “i nogle år” og siger til Finans, at tolderne gerne vil have mulighed for at kontrollere, hvad de ansatte på terminalen tager med sig ud fra havnen.

Men det er i øjeblikket en politiopgave.

APM Terminals er Danmarks største med 756.757 teu løftet over kaj i 2022.

Og de store containerskibe er blevet en af de foretrukne transportveje for sydamerikanske narko-gangstere, der skjuler narkoen i containere.

Således snusede narkohunde i juli i år sig frem til en container på havnen i Rotterdam, der viste sig at indeholde 8 tons kokain til en værdi af 4,5 mia. kr.

Containeren var ankommet med et Maersk-skib fra Ecuador via Panama til Rotterdam.

Også skibe tilhørende verdens største containerrederi, MSC, er ved flere lejligheder blevet afsløret med enorme laster af kokain skjult i containere.

Den største fangst hidtil lyder på 20 tons kokain, der blev opdaget og beslaglagt fra MSC´s containerskib MSC Gayane i havnen i Philadelphia i 2019.

Rockerinfiltreringen af APM Terminals i Aarhus står ikke alene.

Finans har tidligere beskrevet, hvordan en tidligere Maersk-ansat i Belgien er sigtet for at dele fortrolige oplysninger fra rederiet med en narkobaron, mens APM Terminals i Rotterdam ifølge chefen for havnens politichef, Jan Janse, er “infiltreret” af kriminelle - ligesom alle de andre store rederier, siger han.

De mange afsløringer i Finans af forholdene på havnen i Aarhus har fået politikere fra Venstre, Konservative og SF til at kræve sikkerheden på havnen skærpet.

Advarslerne synes at have været der længe.

-emte

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage

20.11.2024Maritimedanmark.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

16.11.2024Maritimedanmark.dk

Dali ankommet til Kina

16.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophugningsværft stævner Frederikshavn Kommune

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark