Mindste antal piratangreb i to årtier
Globalt set er truslen fra pirater den laveste i to årtier. Handelsskibe oplever alligevel stigende problemer i Vestafrika. Det viser en ny rapport fra International Maritime Bureau (IMB) under det internationale handelskammer, International Chamber of Commerce.
Pirater tages til fange. Arkivbillede.
”Faldet i globalt pirateri er opmuntrende nyheder. To afgørende faktorer er de seneste forbedringer omkring Indonesien og den fortsatte afskrækkelse af somaliske pirater. Men skibe skal fortsat være på vagt, opretholde sikkerheden og rapportere alle angreb, da truslen fra pirater stadig er til stede, specielt ud for Somalia og i Guineabugten,” siger leder af IMB Pottengal Mukundan i en pressemeddelelse.
I første halvår af 2016 har IMB registreret 98 episoder med pirater. Heraf blev 72 skibe bordet, fem skibe kapret, 12 skibe forsøgt angrebet, og ni skibe beskudt.
Antallet af episoder er ifølge IMB det laveste siden 1995. Men den positive tendens er ikke entydig ifølge, Pottengal Mukundan.
Grundet en mangesidet indsats fra både myndigheder og rederier er det flere år siden, at et handelsskib er blevet kapret af somaliske pirater. Men i Vestafrika er pirateritruslen en stor og voksende udfordring, hvilket den halvårlige IMB-rapport understreger. Alene antallet er kidnapninger er her mere end fordoblet fra 10 i første halvår af 2015 til 24 i de første seks måneder af 2016.
I Danmarks Rederiforening nikkes der genkendende til udfordringen med pirater ud for Vestafrika. Der befinder sig på ethvert tidspunkt mellem 10 og 30 danskopererede skibe omkring Guineabugten ud for Vestafrika, og danske rederier omsætter årligt for mere end 250 millioner kroner i Nigeria alene.
”Pirateriet i Guineabugten er en stigende udfordring for handelsskibe og deres besætninger. Der er tale om svært bevæbnede og skruppelløse kriminelle, der tæsker, kidnapper og endda ind i mellem dræber besætningsmedlemmer. Det er en alvor bekymring for danske rederier, der har 11 procent af deres aktiviteter i Afrika,” siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen.
For at løse problemet i Vestafrika er det ifølge Rederiforeningen afgørende, at landene i regionen opbygger den nødvendige kapacitet til at beskytte handelsruterne og retsforfølge piraterne, gerne med rådgivning fra bl.a. Danmark, hvilket også er en del af den danske piratstrategi for 2015-2018.
Kilde: Danmarks Rederiforening