Motorproducenter frygter nedtur
De to store europæiske producenter af skibsmotorer tysk/danske MAN Diesel og finske Wärtsilä, frygter at miste ordrer for milliarder af euro, som følge af krisen i den internationale skibsfart
Fredag meddelte MAN Diesel, at man fyrer 90 danske medarbejdere på grund af svigtende ordreindgang. Og selv om MAN Diesel understreger, at virksomheden på ingen måde er i krise, er der ingen tvivl om at nedturen i den internationale skibsfart skaber bekymrede miner hos de store producenter af skibsmotorer.
MAN Diesel og Wärtsilä sidder tilsammen på omkring 60 procent af verdensmarkedet, og har i øjeblikket en ordrebog på omkring 10 milliarder euro. Men en del af de mange skibe der er kontraheret på verdens skibsværfter vil aldrig blive bygget, og vil derfor heller få brug for en motor.
Begge motorfabrikker har allerede meddelt, at de hver forventer at miste ordrer svarende til 15 procent af ordrebogen.
Hos MAN Diesel er ordretilgangen næsten gået i stå. I de første tre måneder af 2009 lå ordreindgangen på 127 millioner euro mod 758 millioner euro i de første tre måneder af 2008. Et fald på 83 procent.
De manglende ordrer har tvunget MAN Diesel at foretage en række afskedigelser blandt de 2.500 danske medarbejdere. Tidligere på året blev 126 arbejdere medarbejdere i Frederikshavn afskediget - og fredag offentliggjorde MAN Diesel så, at man afskedeiger yderligere 90 medarbejdere.
"Det er beklageligt, men desværre nødvendigt, at vi foretager en tilpasning og må sige farvel til nogle af vores medarbejdere. Den maritime branche har oplevet dramatiske fald i transportmængden. Det har medført en overkapacitet af skibe og dermed en faldende efterspørgsel af nye skibe og skibsmotorer", udtalte direktør Thomas Knudsen i forbindelse med fredags meddelelse.
Wärtsilä har endnu ikke annonceret afskedigelser som følge af annulleringer eller mangel på nye ordrer.
Kilde: Lloyds List og MAN Diesel