Norsk rederi får mio-bøde for ulovlig ophugning
Det norske rederi Altera Infrastructure er blevet idømt en bøde på 8 mio. norske kroner for at have solgt to skibe til ophugning i Indien.
En razzia på Altera´s kontor for fire år siden fik norsk politis afdeling for økonomisk og miljø kriminalitet, Økokrim, til at igangsætte en efterforskning, der den 10. juni førte til en bøde på 8 mio. norske kr. - ca. 5,2 mio kr - til rederiet for at have solgt tankskibene Navion Britannia og Alexita Spirit til cashbuyeren Wirana, der efterfølgende fik dem hugget op på strandene ved Alang i Indien.
“Økokrim ser alvorligt på ekport af norsk-opererede, udtjente skibe til udviklingslande, der har en langt svagere lovgivning og håndhævningsmekanismer, end i Norge,” siger politiadvokat Maria Bache Dahl ifølge NGO´en Shipbreaking Platform.
Altea, der tidligere hed Teekay Offshore, hævder, at de havde til hensigt at retro-fitte de to tankskibe. Men de solgte skibene til Wirana, der har specialiseret sig i opkøb af ophugningsparate skibe og kendt som mellemhandler for de sydasiatiske strandværfter.
“Shipping-industrien ved udmærket godt, at international miljølovgivning - specifikt UNEP´s Basel-konvention - begrænser handlen med udtjente skibe til udviklingslande. Men fordi det er mere rentabelt at ophugge et skib på en strand i Sydasien i stedet for at gøre det på en sikker og miljørigtig måde i f.eks. en tørdog, bliver der givet falske oplysninger om fortsat drift eller reparationsarbejde til myndighederne i et forsøg på at omgå loven.
At se at Økokrim og andre europæiske politimyndigheder ikke lader sig snyde, men stiller skibsejere til ansvar for ulovlig skrothandel, er opmuntrende,” siger Ingvild Jenssen, der er direktør for NGO´en Shipbreaking Platform.
Altera er ikke det første norske rederi, der bliver dømt. For to år siden stadfæstede den norske højesteret en dom på seks måneders fængsel til skibsejeren Georg Eide for forsøg på at illegal eksport af et skib til ophugning i Pakistan.
-emte