Nyt milliard-krav mod de ansvarlige for brokollaps
Kravene mod ejeren og operatøren af containerskibet Dali, der kolliderede med bro i Baltimore med fatale konsekvenser fortsætter. Senest har staten Maryland rest krav om en erstatning på mellem 1 og 2 mia. dollar.
Containerskibet Dali´s ejer, Grace Ocean Pte og operatøren Synergy Marine Pte. får endnu et krav på halsen efter skibets kollission, der fik Francis Scott Key broen til at kollapse i marts. Fem mennesker mistede livet ved ulykken.
På en pressekonference kaldte Marylands statsadvokat, Anthony Brown, det “groft inkompetent” at skibet havde fået lov at sele med kendte defekter.
“Denne katastrofe kunne fuldstændig forhindres, hvis Dali´s ejer og operatør havde udvist passende omhu,” lød det videre ifølge Seatrade Maritime News.
Det var fejl i skibets elektriske systemer, der var medvirkende til, at skibet kom ud af kurs og ramte broen.
“Disse fejl blev ikke rapporteret til den amerikanske kystvagt, som krævet ved lov. På samme måde blev disse fejl heller ikke videregivet til de to lokale lodser, som gik ombord på Dali for at guide dens afgang fra havnen i Baltimore, hvilket også var påkrævet ved lov. Faktisk rapporterede Dalis kaptajn fejlagtigt til lodserne, at alt var i god stand,” hedder det i stævningen.
Præcist hvor stort et krav, ejeren og operatøren bliver mødt med, vides ikke endnu.
"Det fulde omfang af den økonomiske og miljømæssige påvirkning for staten og dens agenturer er endnu ikke klarlagt..." Estimater af byggeomkostninger for en erstatningsbro har ligget på mellem 2 og 2 mia. dollar.
Marylands transportministerium har ifølge foreløbig skønnet, at genopbygningen vil koste 1,7 mia. dollar og at arbejdet først vil være afsluttet i 2028.
-emte