Ren luft for 149 millioner kroner
Miljøminister Kirsten Brosbøl lancerede onsdag en luftpakke, der med 149 millioner kroner giver danskerne mere ren luft. En del af pengene skal gå til øget kontrol af forurening fra skibe.
”Vi går målrettet efter nogle af de største syndere brændeovne og skibe”, siger miljøminister Kirsten Brosbøl
Skadelige partikler og gasser fra blandt andet trafik, brændeovne og skibe er ifølge ministeren skyld i sygdomme som lungekræft, hjertekarsygdomme og diabetes, og rammer især børn og ældre. Derfor er der i luftpakken afsat:
• 74 mio. kroner til renere busser i København • 75 mio. kroner til indsatser rettet mod: • Mindre forurening fra brændeovne • Øget kontrol af forurening fra skibe
Pengene vil blive brugt over de næste tre år.
Danmarks Rederiforening hilser regeringens initiativ velkommen.
”Renlufts-pakken viser, at regeringen og myndighederne tager udfordringen omkring svovlkravene alvorligt. Vi har fortsat travlt med at få infrastrukturen omkring kontrollen på plads, men pakken er et nødvendigt og vigtigt signal fra regeringen,” siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
Hun ser frem til at fortsætte det tætte og konstruktive samarbejde med regering og myndigheder, så den del af renlufts-pakken, der er øremærket håndhævelsen af de kommende svovlkrav, bruges mest effektivt.
Målet skal være at sikre, at lovgivningen får den ønskede miljø- og sundhedsgevinst, samt at den ikke skader danske rederiers konkurrenceevne, fordi andre rederier kan vælge at se stort på lovgivningen.
Samtidig håber Rederiforeningen, at den danske regerings indsats kan formå at få andre EU-lande, der tøver med håndhævelsen, til at indse, at en fælles EU-indsats er afgørende nødvendig, hvis de nye miljøkrav skal få den ønskede effekt uden at skade skibsfartens konkurrenceevne. ’ ”Vi er lige vidt, hvis Danmark går forrest, men ingen følger trop. Derfor er det afgørende, at den danske indsats fungerer som løftestang for en fælles EU-indsats. Kun sådan kan vi sikre tilstrækkelig håndhævelse på EU-niveau,” siger Anne H. Steffensen.
Svovldirektivet blev vedtaget af FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i 2008 og siden af EU i 2012. Det pålægger skibe, der sejler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, at nedsætte mængden af svovl i udledningen med 90 procent. For at leve op til kravene kan man enten sejle på lavsvovlsolie, som koster ca. 50 pct. mere end traditionel olie, eller installere røgrensningsanlæg på skibene.
Kilde: Miljøministeriet og Danmarks Rederiforening