Rotterdam bliver LNG-hub for CMA CGM
CMA CGM har valgt havnen i Rotterdam som rederiets primære bunker-havn for de nye 22.000 teu LNG-drevne containerskibe, som rederiet har bestilt til levering fra 2020. LNG-driften vil reducere CO2-udledningen med 25 pct.
"Skibenes LNG-tanke bliver designet, så de kan blive tanket med LNG nok til hele deres returrejse, før de tager afsted,” oplyser Rodolphe Saade, CEO i CMA CGM.
Når det første skib bliver leveret, vil Rotterdam have infrastrukturen på plads til at forsyne det med LNG, oplyser han til Platts.
Selv om de altså bliver tanket i Rotterdam, vil Saade ikke udelukke muligheden for at tage brændstof ombord i Singapore i fremtiden. Rederiet har tidligere oplyst, at brugen af LNG vil reducere CO2-udledningerne med 25 pct. og reducere udledningen af svovl og partikler med 99 pct. samt NOX med 85 pct.
Skibenes såkaldte Energi Efficiency Design Index (EEDI) bliver ifølge CMA CGM forbedret med 20 pct. i forhold til skibe, der alene drives frem af olie.
Den franske topchef tror, at de nye svovlregler efter 2020 vil øge LNGs popularitet som drivmiddel.
Kilde: TradeWinds