Scandlines genvinder niveauet fra før pandemien
Omsætningen i Scandlines nåede med 463 mio. euro i 2022 næsten niveauet fra 2019, mens resultatet nåede samme niveau som før pandemien sendte rederiet på nedtur. Passagertallet halter dog stadig efter.
Scandlines øgede sin omsætning fra 328 mio. euro i 2021 til 463 mio. euro i fjor drevet af øget biltrafik, rekordhøj fragtaktivitet og shopping, mens resultatet efter skat blev fordoblet til 124 mio. euro.
”Den solide tilbagevenden i 2022 medførte rekordhøj fragtvolumen og en højsæson i fritidssegmentet i løbet af sommeren, som overgik niveauet i 2019 inden udbruddet af COVID-19, hvilket understreger styrken, pålideligheden og konkurrenceevnen af vores tilbud til kunderne. Den geopolitiske uro medførte betydelig volatilitet og kraftige stigninger i energi- og bunkerpriser samt forstyrrelse af forsyningskæderne på tværs af industrier. Vi formåede dog stadig at opretholde driften som en pålidelig leverandør af den kritiske infrastruktur, der forbinder Europa og Skandinavien døgnet rundt,” siger CEO Carsten Nørland.
Omsætningen og resultatet blev nået, selvom passagerne endnu ikke er vendt tilbage i samme antal som før Covid-19.
6,1 mio. valgte at benytte Scandlines ruterne mellem Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, hvilket er omkring 1 mio. færre end i 2019, ifølge rederiets regnskab.
I forhold til 2023 forventer ledelsen “moderat vækst i omsætning og indtjening”.
Scandlines investerede i 2022 i installation af rotorsejl på M/F Berlin, så begge færger på Rostock-Gedser ruten nu har såvel rotorsejl, ligesom M/F Prinsesse Benedikte som den sidste af de fire dobbetender-færger på Rødby-Puttgarden blev udstyret med nye, mindre støjende thrustere.
-emte