Scandlines´ nye emissionsfrie færge får dual-besætning
Officererne om bord på Scandlines´ kommende fragtfærge skal kunne arbejde som både maskinmester og skibsfører for at sikre den mest driftsoptimale løsning.
Alle stålpladerne til den nye fragtfærge, PR24, til Puttgarden-Rødby er nu skåret på Cemre-værftet i Tyrkiet, og inden udgangen af juni i år vil alle 36 sektioner efter planen være svejset sammen og placeret på beddingen, oplyser Scandlines.
Som færgens arbejdsnavn antyder, skal den sættes i drift i 2024, hvor den bliver rederiets første emissionsfrie fragtfærge.
Forberedelserne til uddannelse af de såkalde dualofficerer er også i fuld gang i Scandlines´ simulator i Puttgarden, hvor der i første kvartal 2024 bliver installeret en digital tvilling af det nye skib, så træningen kan begynde i god tid inden indsættelsen.
Scandlines har sammen med sin byggerådgiver, Sweco, foretaget et omfattende trafikstudie, der skal danne grundlag for en ny terminal-infrastruktur med henblik på at kunne øge kapaciteten, automatisere check-in og muliggøre indsættelsen af den nye fragtfærge.
”Mange medarbejdere er involveret. Ombygning af terminalerne med bl.a. automatisk nummerpladegenkendelse ved check-in og indsættelsen af vores nye fragtfærge i 2024 er med til at sikre den nødvendige kapacitet og vores fortsatte vækst. Derudover er det også med til at forbedre kundeoplevelsen,” siger Operations Excellence Manager hos Scandlines Nicolai Træde Vestergaard.
Arbejdet med udvidelsen af terminalerne i Rødby og Puttgarden gik i gang i marts og ventes afsluttet i marts næste år.
-emte
Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
Investering: 80 millioner EUR