Scandlines ombygger færger til hybriddrift
Scandlines ombygger nu to af rederiets fire færger på Rødby-Puttgarden-ruten til hybriddrift. Gennemsnitligt vil batterierne i færgerne på blot 12 minutter blive ladet med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart.
”Nu sætter vi strøm til to af vores Femern-færger og kommer i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten emissionsfri i scope 1 i 2030. Det er det, kunderne vil have, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt”, siger Carsten Nørland, CEO i Scandlines.
”Kombinationen af vores pålidelighed og de fortsatte investeringer i vores unikke grønne profil samt den skræddersyede trafikmaskine og det gode shoppingudbud skaber et solidt fundament for vores forretning, også forud for den planlagte åbning af den faste Femern Bælt-forbindelse”, siger Carsten Nørland.
For at dette kan lade sig gøre på blot 12 minutter investerer Scandlines i et stort energilagringssystem ombord på begge færger, opladningsfaciliteter ombord og
Solpaneler på begge færger.
Den samlede investering i elektrificering af de to Femern-færger er på godt 230 millioner. Det tyske transportministerium dækker op til 40 procent af omkostningerne til ombygningen.
Scandlines forventer at underskrive kontrakt om ombygningen i begyndelsen af 2024. Afhængigt af den endelige leveringstid for udstyret vil færgerne blive ombygget fra slutningen af 2024 til 2025.
-mauh