Scrubber-forsinkelse årsag til regel-brud
Rederiet MSC giver nu forsinkelser i scrubber-installationer skylden for, at et af dets skibe havde højsvovlsolie om bord under et nyligt besøg i Forenede Arabiske Emirater. Det har siden 1. marts været forbudt for skibe uden scrubbere.
Det 9.200 teu store containerskib MSC Joanna blev afsløret med mere end 700 tons højsvovlsolie i en forseglet tank, da det blev kontrolleret i havnen i Jebel Ali.
MSC bekræfter, at skibet havde højsvovlsolien om bord, selvom det siden 1. marts ikke har været tilladt for skibe, der ikke er udstyret med en scrubber. Det betyder, at skibet har fået forbud mod at anløbe en havn i Forenede Arabiske Emirater i et år.
Men forklaringen er ifølge rederiet, at installationen af scrubber blev forsinket på grund af nedlukningen af en række værfter i Kina.
“Mange af de skibsværfter, der har installeret scrubbere, ligger i de områder, der har været påvirket af Covid-19 pandemien og det har skabt et stort efterslæb af installationer for skibsejerne,” siger MSC i en meddelelse til TradeWinds.
MSC Joanna var ifølge MSC et af de skibe, der er blevet ramt af forsinkelserne, men at skibet efter planen får installeret en scrubber i juni.
Rederiet har iværksat en undersøgelse for at finde ud af, hvorfor højsvovlsolien blev efterladt i den forseglede tank i strid med reglerne.
Der er tidligere kommet oplysninger frem om, at skibsejere er blevet nødt til at betale for at komme af med højsvovlsolien i skibe, der ikke er udstyret med scrubbere.
Kilde: TradeWinds