Singapore: Skibsfartens smeltedigel
Tallene taler sit tydelig sprog: Året rundt, døgnet rundt er der altid omkring et tusind skibe i og omkring havnen i den lille bystat ved spidsen af Den Malajiske Halvø. Singapore er blevet verdens største bunker-knudepunkt med 47,9 mio. leverede tons i fjor og blandt verdens absolut største container-hubs med 37,3 mio teu ud og ind af havnen i 2022. Aktiviteten har tiltrukket flere end 5.000 virksomheder fra alle dele af den maritime verden. Og selvfølgelig også mange danske.
Hvis man vil fornemme lidt af historiens vingesus i Singapore, er Raffles Hotel et godt sted at starte. Hotellet er opkaldt efter Sir Stamford Raffles, en britisk statsmand, der i starten af 1800-tallet opdagede øens potentiale som en strategisk handelspost med dens placering ved Malaccastrædet.
Det britiske East India Company etablerede en havn på den godt 700 kvadratkilometer store ø, der i 1824 blev en britisk koloni.
Det var dengang solen aldrig gik ned over det britiske imperie og Singapore tiltrak sig hurtigt handlende fra hele verden - ikke mindst på grund af dens status som frihavn, der ikke bebyrdede købmændene med told af betydning.
Singapores betydning som knudepunkt for skibsfarten voksede hurtigt, men det var først efter 2. Verdenskrig og siden Singapores uafhængighed i 1965, at bystaten begyndte at udnytte sit fulde potentiale som et globalt maritimt knudepunkt med en omfattende værftsindustri, godt hjulpet på vej af et erhvervsvenligt klima med lave skatter, en effektiv arbejdsstyrke og en nul-tolerance over for korruption.
A.P. Møller - Maersk etablerede allerede i 1929 ruter til Singapore og har siden udbygget sin tilstedeværelse og Maersk Singapore Pte. Ltd er i dag en af landets største shipping-virksomheder, der årligt håndterer mere end 1 mio. teu for Singapore virksomheder.
Blandt de øvrige store danske rederier med tilstedeværelse i Singapore er NORDEN, TORM, og Maersk Tankers, logistikvirksomheden BlueWater Shipping, mens verdens største bunkerleverandør, danske Bunker Holding selvfølgelig også er til stede i landet, der er blevet verdens største på området.
Også bunkerselskabet Monjasa med hovedsæde i Fredericia har en afdeling i Singapore, ligesom en lang række andre danske maritime virksomheder, som f.eks. DESMI, Hempel, Viking Life-Saving Equipment og Svanehøj.
De danske virksomheder kan mødes i Danish Business Association Singapore, der er et netværk for danske virksomheder og forretningsfolk, som fokuserer på deling af erfaringer og knowhow om business i Asien.
Singapores attraktivitet som et forretningscentrum - ikke alene for skibsfart og den maritime industri - har betydet et konstant vokseværk, der har gjort øen til verdens tredje tættest befolkede område.
I dag bor der omkring 5,6 mio. mennesker i bystaten, der blot er lidt større end Bornholm. Og i gaderne tales der både malaysisk, mandarin og engelsk i den sammensatte befolkning, hvoraf de fleste er etniske kinesere.
Med et BNP pr. indbygger på godt 90.000 US-dollar om året er Singapore det femte rigeste land i verden, hvilket også afspejler sig i prisniveauet - ikke mindst på boliger og biler.
Udenlandske virksomheder skal således være parat til at dække en omkostning for en ansat på 40-50.000 kr. pr. måned i leje for en mindre lejlighed.
Og medarbejderens lyst til at købe en bil kan formentlig ligge på et lille sted af tre årsager:
Trafikken kan være nærmest stillestående langsom. Den offentlige transport er effektiv og billig. Og i bestræbelserne på at holde antallet af biler nede, skal der erhverves et certifikat af staten bare for at få lov at købe. Og det kostede i foråret omkring 100.000 Singapore-dollar - svarende til godt en halv million kr.
Det kan man så overveje over en Singapore Sling i baren på Raffles Hotel, hvor drinken i øvrigt blev opfundet i 1915. Den koster 38 Singapore-dollar - knap 200 kr.
Danske maritime virksomheder og rederier i Singapore
Ud over store rederier som Maersk, TORM, NORDEN og Hafnia er også bunkervirksomhederne Bunker Holding og Monjasa til stede med kontorer i Singapore. Men også en lang række af Danske Maritimes medlemmer driver forretning i østaten.
“Vi har ikke en komplet liste over danske maritime virksomheders tilstedeværelse på alle markeder, men kan eksempelvis nævne nedenstående medlemmer, der er til stede i Singapore. Listen er ikke udtømmende, og der kan være flere, som enten selv eller via agenter er på det singaporeanske marked,” oplyser Danske Maritime.
- Alfa-Laval
Allset Industries
C.C. Jensen
COBHAM
Danfoss
DEIF
DESMI
Emerson
Force Technology
Green Instruments
Hans Jensen Lubricators
Hempel
Johnson Controls
MAN Energy Solutions
Svanehøj
Viking Life-Saving Equipment
Ifølge en nylig analyse baseret på udtræk fra Danmarks Statistik, er der 15 danske maritime datterselskaber i Singapore, som i år 2021 samlet genererede 492 jobs i østaten, oplyser Danske Maritime.