Skagen Havn har stor succes med landstrøm

Anlæg til krydstogtskibe på vej

Foto: Arkiv / Skagen Havn

Skagen Havn investerede i 2021 10 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg, med mulighed for tilslutning af ti fartøjer ad gangen med individuelle spændingsniveauer og frekvenser - og det har givet pote. Havnen oplevede sidste år en fordobling i salget af landstrøm, der rundede 3,1 millioner kWh mod 1,6 millioner kWh i 2021. 

”Vi har bygget et anlæg der er så fleksibelt, at det passer til mange typer af fartøjer, herunder de større pelagiske fiskefartøjer. Det er dem vi har ret stor succes med at koble til på vores landstrømsanlæg”, siger Willy B. Hansen, havnedirektør i Skagen Havn, til Maritime Danmark. 

”Selv om skibene endnu ikke er bygget på en måde, så de kan kobles direkte på landstrømsanlægget, har vi fundet en løsning ved at indkøbe nogle koblingspunkter, hvor vores standardiserede stik kobles ind i en forbindelsesboks, som skibene kan koble deres egne stik på - og det har betydet, at mange af de pelagiske fartøjer i 2022 har været koblet på landstrøm”, forklarer Willy B. Hansen. 

Er skibene koblet på, fordi det er billigere for ejerne at købe landstrøm end at lade generatoren køre, eller fordi ejerne ønsker en grønnere løsning? 

”Det handler måske mest om pris, men det er helt sikkert en kombination. Der er ikke nogen tvivl om, at det grønne hensyn udgør en stadig større del af overvejelserne. Og det betyder, at vi kigger ind i at udvikling flere typer af landstrøm, i særdeleshed til fiskefartøjerne”, siger Willy B. Hansen til Maritime Danmark. 

”Når man sammenligner prisen på landstrøm med omkostningen ved selv af producere strøm via en generator, så skal man jo kigge på den totale omkostning. Altså ikke kun brændstofforbruget, men også slitage på motoren, vedligehold, besætning om bord, støj om bord. Dertil kommer det faktum, at når du kører med en diselgenerator, så er det sådan set lige meget hvilket strømforbrug du har, for den forbrænder lige meget brændstof. Er du derimod koblet på landstrøm, så betaler du kun for den strøm du forbruger, og kan derfor reducere din betaling ved at slukke for udstyr om bord, som du ikke har brug for når du ligger i havn. Det giver en ny form for awareness, som man måske ikke har, når man bare har en dieselgenerator kørende”. 

I har mange anløb af krydstogtskibe. Vil I også tilbyde landstrøm til dem? 

”Ja, det har vi. Og det er noget som vi forventer at skulle gøre indenfor de næste to år. I hvert tilfælde skal vi være rigtig godt i gang med at etablere det, i løbet af de kommende år. Der går cirka to år fra det øjeblik hvor vi trykker på knappen, og indtil vi er klar til at levere til landstrøm til krydstogtskibene”, siger Willy B. Hansen. 

”Problemet er, at det er en enormt stor investering - på den anden side af 50 millioner kroner - og derfor søger vi lige nu puljemidler til etableringen. Og det vil være nødvendigt, for salg af landstrøm til krydstogtskibe er som udgangspunkt en meget dårlig businesscase. Men omvendt er det noget vi skal gøre, af hensyn til miljøet - men  også af hensyn til de rederier der gerne vil sikre sig, at deres havneanløb er i overensstemmelse med deres grønne profil. 

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Landstrøm

Transportministeriet har igangsat udarbejdelse af et Havneatlas, der skal bidrage til at prioritere de nationale interesser i de danske erhvervshavne. Atlasset, der forventes færdig i 2023, vil bl.a. kortlægge adgang til landstrøm og ladeinfrastruktur til elforsyning af skibe i havnene. Maritime Danmark giver i dette Tema nogle eksempler på leverandører, produkter og havne der allerede i dag tilbyder landstrøm.

Relateret indhold

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Elektriske kræfter nok til Guinness Book of Records

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Nødområder til havs bør blive opdateret

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage

20.11.2024Maritimedanmark.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

16.11.2024Maritimedanmark.dk

Dali ankommet til Kina

16.11.2024Maritimedanmark.dk

Ophugningsværft stævner Frederikshavn Kommune

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark