Skagen Havn investerede i 2021 10 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg, med mulighed for tilslutning af ti fartøjer ad gangen med individuelle spændingsniveauer og frekvenser - og det har givet pote. Havnen oplevede sidste år en fordobling i salget af landstrøm, der rundede 3,1 millioner kWh mod 1,6 millioner kWh i 2021.
”Vi har bygget et anlæg der er så fleksibelt, at det passer til mange typer af fartøjer, herunder de større pelagiske fiskefartøjer. Det er dem vi har ret stor succes med at koble til på vores landstrømsanlæg”, siger Willy B. Hansen, havnedirektør i Skagen Havn, til Maritime Danmark.
”Selv om skibene endnu ikke er bygget på en måde, så de kan kobles direkte på landstrømsanlægget, har vi fundet en løsning ved at indkøbe nogle koblingspunkter, hvor vores standardiserede stik kobles ind i en forbindelsesboks, som skibene kan koble deres egne stik på - og det har betydet, at mange af de pelagiske fartøjer i 2022 har været koblet på landstrøm”, forklarer Willy B. Hansen.
Er skibene koblet på, fordi det er billigere for ejerne at købe landstrøm end at lade generatoren køre, eller fordi ejerne ønsker en grønnere løsning?
”Det handler måske mest om pris, men det er helt sikkert en kombination. Der er ikke nogen tvivl om, at det grønne hensyn udgør en stadig større del af overvejelserne. Og det betyder, at vi kigger ind i at udvikling flere typer af landstrøm, i særdeleshed til fiskefartøjerne”, siger Willy B. Hansen til Maritime Danmark.
”Når man sammenligner prisen på landstrøm med omkostningen ved selv af producere strøm via en generator, så skal man jo kigge på den totale omkostning. Altså ikke kun brændstofforbruget, men også slitage på motoren, vedligehold, besætning om bord, støj om bord. Dertil kommer det faktum, at når du kører med en diselgenerator, så er det sådan set lige meget hvilket strømforbrug du har, for den forbrænder lige meget brændstof. Er du derimod koblet på landstrøm, så betaler du kun for den strøm du forbruger, og kan derfor reducere din betaling ved at slukke for udstyr om bord, som du ikke har brug for når du ligger i havn. Det giver en ny form for awareness, som man måske ikke har, når man bare har en dieselgenerator kørende”.
I har mange anløb af krydstogtskibe. Vil I også tilbyde landstrøm til dem?
”Ja, det har vi. Og det er noget som vi forventer at skulle gøre indenfor de næste to år. I hvert tilfælde skal vi være rigtig godt i gang med at etablere det, i løbet af de kommende år. Der går cirka to år fra det øjeblik hvor vi trykker på knappen, og indtil vi er klar til at levere til landstrøm til krydstogtskibene”, siger Willy B. Hansen.
”Problemet er, at det er en enormt stor investering - på den anden side af 50 millioner kroner - og derfor søger vi lige nu puljemidler til etableringen. Og det vil være nødvendigt, for salg af landstrøm til krydstogtskibe er som udgangspunkt en meget dårlig businesscase. Men omvendt er det noget vi skal gøre, af hensyn til miljøet - men også af hensyn til de rederier der gerne vil sikre sig, at deres havneanløb er i overensstemmelse med deres grønne profil.