Skagen Havn og pelagiske fiskere sætter strøm til den grønne omstilling
Skagen Havn og Danmarks Pelagiske Producentorganisation har indgået et nyt og samarbejde om grøn elektrificering af fiskeriet. Målet er at etablere et landstrømsanlæg til at forsyne fiskefartøjerne med grøn strøm under de energikrævende operationer i land.
Samarbejdet med parterne sikrer, at “hønen og ægget-dilemmaet” bliver løst, påpeger Willy Hansen, direktør for Skagen Havn.
Skagen Havn ville have svært ved at investere i anlægget, hvis der ikke var en sikkerhed for at fartøjerne var i stand til at aftage strømmen, og fiskerne ville have været tilbageholdende med at investere i ombygning af fartøjerne, hvis den nødvendige strøm ikke var til rådighed på havnen.
Men nu bliver DPPO´s fiskefartøjer L379 Lingbank og HG 265 Asbjørn om bygget, så de kan modtage landstrøm til de energikrævende losseoperationer og køling af lasten når fartøjerne ligger i havn i stedet for at benytte den traditionelle brug af fartøjets dieseldrevne hovedmotor og generator.
DPPO arbejder for at drive klimaneutralt pelagisk fiskeri senest i 2040. Med grøn landstrøm forventes det, at den danske pelagiske flåde vil kunne reducere de samlede årlige CO2-udledninger med 5-8%.
Skagen Havn vil desuden fra 1. februar 2024 udelukkende sælge og anvende grøn strøm, et initiativ der sammen med etablering af landstrømsanlægget passer perfekt i havnens bæredygtighedsstrategi. Med etablering af de nye faciliteter og skibe, der er klar til at modtage strøm, vil der være en markant reduktion af støj og emissioner i havnen,” skriver havnen i en pressemeddelelse.
Det nye samarbejde er starten på en proces, der understøtter den grønne omstilling i fiskerierhvervet, og havnen forventer, at mange flere fiskefartøjer vil skulle ombygges på sigt. Projektet, der er delvist finansieret af EU-midler fra den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) samt nationale midler, er en del af 'Grøn omstilling Fiskeri' initiativet administreret af Fiskeristyrelsen.
Med navnet 'Strøm til den pelagiske flåde - nul emission ved kaj', strækker projektet sig over to år fra januar 2024 til december 2025, med samlede omkostninger på 5,7 mio. kr. for ombygning af fartøjer og oprettelse af landstrømsanlæg.
-emte