Smedegaarden skal ophugge DFDS-færge
Det bliver Esbjerg-virksomheden Smedegaarden A/S, der skal ophugge Finlandia Seaways, der fik alvorlige skader efter en grundstødning i Norge i december i fjor.
Finlandia Seaways fik så alvorlige skader ved grundstødningen i Norge i december 2024, at skibet nu er solgt til ophugning.. Foto: Redningsselskabet
Færgen var på vej til Polen med militært materiel for det norske forsvar, da det pådrog sig alvorlige skader på ror og propeller og måtte bugseres i havn.
Finlandia Seaways har tidligere været ramt af uheld, blandt andet en brand i maskinrummet i 2018.
RoRo-færgen har siden grundstødningen ligget oplagt i Norge, og det har nu vist sig, at det ikke kan betale sig at reparere skibet, der derfor er blevet solgt til ophugning.
Med ophugningen hos Smedegaarden afsluttes skibets lange historie i DFDS-flåden.
Finalandia Seaways blev bygget på Jinling-værftet i Kina i 2000 for Nordic Forest Terminals og navgivet Finnmaid. Skibet skiftede ifølge fery-site.dk samme år navn til Finnreel og var ejet af først Finncarriers og siden Finnlines, inden det i 2009 blev købt af DFDS Tor Line og omdøbt til DFDS Tor Line. I 2013 blev skibet navngivet til det nuværende.
Det 162 meter lange skib har 1.801 lanemeter kapacitet og sluttede som militært transportskib for ARK-projektet, der tilvejebringer transportkapacitet til militære opgaver for Danmark og NATO.
-emte