Sorte krydstogtskibe kommer til at betale mere i Aarhus
Aarhus Havn har besluttet at indføre en ekstra afgift til krydstogtskibe, der ikke benytter sig af muligheden for at tilslutte landstrøm, når de anløber havnen.
Den østjyske havn blev i sommer den første i Danmark med et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Muligheden for at gøre opholdet sundere for det omgivende miljø ved at sætte stikket i, ventes at blive benyttet af knap 40 pct. af de skibe, der har anløbet krydstogtkajen siden åbningen, når sæsonen slutter, vurderer Arhus Havn.
Men fra næste sæson møder krydstogtskibene en ny afgift i havnen, hvis de ikke skifter dieselmotorerne ud med grøn strøm fra landstrømanlægget.
“Det er helt afgørende for miljøet, at vi får nedbragt den lokale forurening, og det vil vi gerne bidrage til,” siger Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.
Den nye afgiftsmodel betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoregisterton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen i Aarhus Havn og ikke kobler sig på anlægget.
Det betyder en ekstraafgift på mellem 50.000 - 75.000 kr. pr. krydstogtskib.
“Vi har siden åbningen mødt stor interesse for vores landstrømsanlæg fra krydstogtrederiernes side. Der er ingen tvivl om, at muligheden for at koble sig på landstrøm er et vigtigt parameter for rederierne nu og fremadrettet. Den udvikling vil vi gerne skubbe på også på europæisk plan. Det gør vi med vores nye afgiftsmodel, hvor vi gør det billigere at være grøn og dyrere at være sort,” siger Thomas Haber Borch, der tilføjer, at havnen er klar til at vinke farvel til krydstogtskibe, der fravælger Aarhus som følge af den nye afgiftsmodel.
Antallet af anløb fra krydstogtskibe ventes i år at nå op på 68, hvilket er en lille fremgang i forhold til 2022 med 64 anløb.
Den nye afgift træder i kraft fra 1. januar, og indtægterne fra afgiften skal gå til nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed, oplyser havnen i en pressemeddelelse.
-emte