Søværnet skrotter indsatsfartøjer
Forsvarsministeren og forligspartierne er blevet enige om at hasteanskaffe et mindre antal indsatsfartøjer til at dække de mest akutte behov som følge af problemer med Søværnets eksisterende indsatsfartøjer.
”Forsvarets nuværende redningsbåde lever desværre ikke op til de operative krav. Derfor er partierne i forsvarsforligskredsen i dag blevet enige om at hasteanskaffe nye redningsbåde, som kan dække de mest akutte behov i Nordatlanten og ombord på fregatterne. Det arbejde vil Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse straks gå i gang med”, siger forsvarsminister Troels Lund Poulsen.
De nye indsatsfartøjer skal afløse de nuværende indsatsfartøjer ombord på de syv skibe, som opererer i Nordatlanten og på Forsvarets fem fregatter.
De nye indsatsfartøjer skal afløse modellen Pro-740 RHIB, som Søværnet i forlængelse af en kæntringsulykke i 2021 har indført en række skærpede retningslinjer for, som understøtter sikker operativ drift.
Tilsvarende har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse sideløbende hermed arbejdet med at udbedre de tekniske mangler, som der blev identificeret i forbindelse med det omtalte havari.
”Det er vigtigt, at vi nu løser de mest akutte udfordringer, men vi må ikke glemme sikkerheden ved brug af de resterende gummibåde og Søværnets operative behov for kapaciteten. Derfor vil arbejdet med at understøtte en sikker operativ drift af gummibådene også fortsætte parallelt med hasteanskaffelsen. Retningslinjerne for brug af de nuværende gummibåde blev opdateret i oktober 2023”, siger Troels Lund Poulsen.
På baggrund af sagen er FMI gået i gang med en generel undersøgelse af Forsvarets samlede flåde af indsatsfartøjer.
Pro-Safe, der har leveret Pro-740 RHIB indsatsfartøjerne til Søværnet, har afvist at der er fejl på indsatsfartøjerne.
-mauh