Svitzer tager fremtidens grønne slæbebåd til næste fase
Det Maersk-ejede Svitzer er nu gået ind i anden fase af designet af verdens første slæbebåd, der skal drives af metanol hybrid brændselsceller - forkortet MHFC.
I den første fase gennemførte Svitzer tekniske undersøgelser for at fastslå om det overhovedet er muligt at bygge et fartøj af denne type, der imødekommer virkelighedens driftskrav for en slæbebåd.
Nu går projektet ind i anden fase, hvor Svitzer vil arbejde sammen med flådearkitektfirmaet Robert Allan Ltd. for at færdiggøre fartøjsdesignet, selve fartøjskonstruktionen og valget af udstyr ombord i forhold til at bygge fartøjet.
Den kommende slæbebåd vil bruge et elektrisk fremdriftssystem med metanol-brændselsceller og batterier, mens sekundære metanoldrevne generatorer vil levere backup-strøm, hvis det kræves.
"Vi er glade for at gå ind i næste fase af leveringen af verdens første metanol-hybridbrændselscelle-slæbebåd. Dette projekt er en vigtig milepæl i Svitzers engagement i dekarboniseringen af vores globale flåde og demonstrerer vores evne til at udnytte nye teknologier og alternative brændstoffer til at levere innovationer, der vil have en betydelig, positiv indvirkning på skibsfartens vej til netto-nul-udledning,” siger Gareth Prowse, der er chef for Decarbonisation i Svitzer.
Beregninger tyder ifølge Svitzer på, at MHFC-slæbebåden, der kører på grøn metanol, vil forhindre udledningnen af ca. 1.300 tons CO2 årligt sammenlignet med fossilt drevet fartøjer af samme dimensioner i Svitzers globale flåde.
Den grønne slæbebåd skal efter planen være klar til indsættelse i havnen i Göteborg i anden halvdel af 2025.
-emte