Tankrater gik gennem gulvet i marts
Ejerne af ældre VLCC´ere uden den miljørigtige profil kom i visse tilfælde i marts til at betale oliehandlere penge for transporter på flere af verdens benchmark-ruter på grund af rekordlave rater. Kun ejere af moderne, brændstoføkonomiske eller scrubber-udstyrede VLCC´ere fik en smule for sejladsen.
Mens bunden gik fuldstændig ud af markedet for ældre ikke opdaterede supertankere, så det trolds alt lidt bedre ud for at nyere og mere brændstoføkonomiske VLCC´ere , der kunne hente 5.485 dollar pr. dag hjem i gennemsnit i første kvartal, viser tal fra Cleaves Securities,
Dermed har tankskibene oplevede en enorm rutsche-tur inden for det sidste år, siden raterne toppede med knap 400.000 dollar pr. dag, da Saudiarabien hævede produktionen, mens efterspørgslen i markedet kollapsede på grund af pandemien.
Det førte til, at olielagrene på land hurtigt blev fyldt op og tankskibe blev brugt til flydende lagre med kæmpe store ratestigninger til følge.
Men den tid er forlængst forbi. Efterspørgslen på supertankerne er i bund. Således er der ifølge en international skibsmægler mellem 95 og 100 VLCC´ere, der ventes at hente en last olie i Mellemøsten i marts. Det er 70 færre end i samme måned i fjor, skriver Lloyds List.
Ifølge Baltic Exchange lå vurderingen af den gennemsnitlige timecharter for VLCC´ere den 15. marts på minus 11.463 dollar pr. dag, hvilket er den laveste siden september 2013. Og det var den 47. dage i træk, at raterne vurderes til at have været negative.
Kilde: Lloyds List