Danske værfter er klar til at bygge færger
Står det til de danske værfter som Maritime Danmark har talt med, så skal de nye grønne standardfærger bygges i Danmark. Men det er dog ikke sikkert at det ender sådan, for færgerne skal ifølge reglerne sendes i EU-udbud.
Det ligger lige for, at de nye færger til de danske småøer skal bygges på danske værfter. Værfterne er ikke nødvendigvis de billigste, men de ligger tæt på de øer færgerne skal betjene, hvilket er en stor fordel hvis noget går i stykker, eller færgerne skal have deres årlige eftersyn.
Der er ikke så mange nybygningsværfter tilbage i Danmark, og de fleste er enten specialiserede eller bygger typisk lidt mindre skibe. Men alle er dog opmærksomme på, at de første fem standardfærger kommer i udbud her til efteråret.
”De er da bestemt interessant for os. Nu har vi jo ikke set udbudsmaterialet endnu, men ud fra det vi hører, så tænker jeg at det er noget vi vil byde ind på”, siger Jeppe Hoff, CCO i Hvide Sande Shipyard, til Maritime Danmark.
”Vi har jo en del erfaring med at bygge færger. Men det kommer selvfølgelig også an på, hvor store de skal være - men mon ikke vi kan klare det”, siger Jeppe Hoff.
Har I ledig kapacitet til at bygge alle fem færger, hvis det skulle ende sådan?
”Ja, det har vi. Og hvis ikke vi har det, så får vi det”.
I Faaborg er administrerende direktør for Faaborg Værft, Jan Mortensen, også interesseret.
”Som udgangspunkt ja - selvfølgelig afhængigt af, om det er størrelser der passer til os. Men alt der er grønt og har med batteridrift at gøre, det er lige os. Det har vi rigtig meget erfaring med”, siger Jan Mortensen.
”Vi har både bygget el-færger til Sverige, og herhjem til. Og bliver de lige store nok for os, så har vi gode samarbejdspartnere”.
I Assens, hvor i dag bygger mindre færger, ligger Standardfærgerne ikke lige for.
”Men vi vil da kigge på det”, siger Michael B. Skougaard, Partner/Sales Manager i Assens Skibsværft, til Maritime Danmark.
På Søby Værft, der bl.a. har bygget el-færgen Ellen, er man spændt på at se udbudsmaterialet.
”Ja, selvfølgelig vil vi kigge på det”, siger Tejs Beltov, CEO i Søby Værft.
”Men det handler selvfølgelig rigtig meget om betingelserne. Det er en ny måde at gøre det på - med et konsortie”.
”Vi har en ok track record på at bygge færger, så hvorfor ikke også de her”, siger Tejs Beltov.