Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

Danmark råder i dag over stor ekspertise, når det gælder miljørigtig ophugning og genanvendelse af skibe. Smedegaarden A/S har gjort det i 50 år, Fornæs Ship Recycling i Grenaa gør det og med etableringen af M.A.R.S Frederikshavn kan Danmark nu også håndtere de allerstørste skibe. Men der er potentiale for mere, mener Danske Maritimes adm. direktør, Jenny Braat.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa .. Foto: Fornæs Ship Recycling

Det var en kombination af velvilje fra den kommunalt ejede havn i  Frederikshavn, muligheden for at være med til at designe værftet fra bunden og fordi lovgivningen i Danmark betyder, at vi er blåstemplet i resten af verden for at gøre det ordentligt, at den amerikanske virksomhed Moderne American Recycling Service, M.A.R.S etablerede sit eurpæiske recycling værft i Danmark.

Sådan lyder det fra den adm. dir. for M.A.R.S Frederikshavn, Kim Thygesen, i et interview med Maritime Danmark til dette tema om recycling.

Rammebetingelserne og den kommunale indsats og velvilje var med andre ord på plads - og det kan andre lære af, mener Danske Maritime:

“Man har truffet et aktivt valg om at ville have netop denne virksomhed til byen, og det kan andre kommuner med fordel lade sig inspirere af. Fordi for Danmark som helhed er det jo rigtig positivt, at vi har kapacitet til at skrotte alle skibstyper – også de meget store. Vi har et fælles ansvar,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

Jenny N. Braat, adm. dir. Danske Maritime.. Foto: Danske Maritime

“De eksisterende ophugnings- og genanvendelsesværfter er yderst kompetente, så med den rette opbakning har også dette område vækstpotentiale,” tilføjer hun.

Hvad skal der til?

 "Er pladsen og viljen rundt i landet til stede, handler næste skridt om udbud og efterspørgsel. Jo mere danske og udenlandske rederier efterspørger bæredygtig ophugning, jo bedre potentiale for et markedsområde i vækst. I EU stiller vi allerede i dag høje krav, men over tid skal vi have resten af verden med, og vi skal holde fast i, at bæredygtighed starter ved design og slutter ved ophugning," siger Jenny Braat.

Spørgsmålet er så, hvor højt de store rederier vægter bæredygtighed, miljø og sikkerhed for arbejderne i forhold til cool cash, når de skal have et skib til ophugning.

Det er fortsat strandværfterne i Indien, Pakistan og Bangladesh, der bliver foretrukket og netop dét forhold ser direktøren for M.A.R.S i Frederikshavn som den største udfordring, siger han til Maritime Danmark.

Ikke nok at konkurrere på pris

I brancheorganisationen er Jenny Braat enig i, at det for nogle redere har en tendens til at handle mere om pris og mindre om bæredygtighed, miljøforhold og ansvarlighed.

“Men også globalt ser vi tendenser til, at en ansvarlig profil bliver stadigt mere vigtigt for virksomhederne. Både i relation til kunderne, i relation til investorer og i relation til branding, herunder tiltrækning af dygtige medarbejdere. 

“Med voksende krav om øget bæredygtighed inden for transport, herunder den vandbårne, og en grønnere skibsfart i det hele taget, er det ikke længere nok at konkurrere på pris,” siger Jenny Braat og fortsætter:

"Vi er nødt til som branche at stå sammen om en langt mere bæredygtig fremtid for den globale skibsfart, også den dag skibene skal på pension. Det står vi klar til at bidrage med i den danske maritime industri, hvor det er en selvfølge, at ophugning sker ansvarligt, og hvor vi er klar til at skrue op for kapaciteten i takt med en stigende efterspørgsel,” siger direktøren for Danske Maritime.

Recycling værfter i Danmark:

Modern American Recycling Service (M.A.R.S) i Frederikshavn.

  • Virksomheden er amerikansk ejet og åbnede i 2019.
  • M.A.R.S. beskæftiger omkring 200 medarbejdere inkl. underleverandører.
  • Virksomheden har plads til at ophugge og genindvinde de allerstørste skibe på op til 400 meter.

Smedegaarden A/S i Esbjerg.

  • Virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard og er i dag ejet af stifterens tre sønner, Morten Smedegaard, Eddie Smedegaard og Klaus Smedegaard.
  • Smedegaarden beskæftiger omkring 40 medarbejdere og har taget skibe ind på op til 80.000 gt.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa.

  • Virksomheden blev stiftet i 1993 og er ejet af direktør Keld Kokholm og direktør Kresten Hjelm Christensen.
  • Fornæs Ship Recycling beskæftiger omkring 25 medarbejdere og kan tage skibe, der stikker maks seks meter og har en bredde op op til 25 meter.

FAYARD i Odense 

  • er godkendt til ophugning af skibe, men er ikke aktiv på dette felt og forventer ifølge Business Development Manager og medejer af værftet, Kristian Eidnes Andersen, heller ikke at blive det, oplyser han til Maritime Danmark.

Jatob i Frederikshavn

  • Er en familieejet og familiedrevet virksomhed, der ophugger alle typer skibe fra ind og udland på et anlæg i Frederikshavn. Virksomheden er optaget på den europæiske liste over godkendte anlæg til skibs ophugning.

Stena Recycling i Esbjerg

  • Er godkendt til at ophugge skibe på op til 40 meters længde.

Foto: Fornæs Ship Recycling

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

17.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard servicering af søværnets skibe kan være i fare

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Svanehøj køber hollandsk pumpevirksomhed

10.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere danske værfter dumper færgeudbud

09.01.2025Maritimedanmark.dk

Orskov Yard sætter ny regnskabsrekord

08.01.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Shipyard satser på dual fuel-teknologi

07.01.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Maritimt iværksætteri halter bagefter

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Arbejdsulykke på M.A.R.S. i Frederikshavn

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fremgang både på top- og bundlinje hos Fayard

Jobmarked

Se alle

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens skibe

Er du en velkvalificeret sømand? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af fiskerikontrolområdet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en skibsassistent

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

01.02.2025

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark