“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”
På Fornæs Ship Recycling har genanvendelse af så mange dele som muligt, været fokus fra dag et. Og i dag kommer halvdelen af omsætningen fra gensalg af brugte dele og den anden halvdel fra salg af stål fra de ophuggede skibe. Og virksomheden ser muligheder for at udvide genanvendelsen.
Siden etableringen i 1993 har Fornæs Ship Recycling ophugget og genbrugt dele fra langt over 1.500 skibe. Gerne skibe med godt teknisk udstyr som f.eks. de tre lyseblå Maersk Supply-skibe, der i fjor endte deres dage på virksomheden, der er placeret på kanten af Djursland i Grenaa.
Som hos Smedegaarden A/S, kollegaen og konkurrencen i Esbjerg, har virksomheden et enormt lager af brugte skibsdele, der skaffer halvdelen af virksomhedens omsætning, fortæller Keld Kokholm, der er medejer og den ene af to direktører i Fornæs Ship Recycling.
Værftet kan håndtere skibe, der af hensyn til vanddybden i havnen højst stikker seks meter og kan være inden for slæbestedets bredde på 25 meter. Udviklingsmulighederne for virksomheden er derfor begrænset i forhold til skibsstørrelsen, men øget genanvendelse af dele og materialer fra skibene kan øge forretningen, påpeger Keld Kokholm.
”Med hensyn til genanvendelse sker der en udvikling over alt i verden, og her vil jeg da håbe, at vi også er med. Det betyder, at jo mere man forædler, jo mere man fragmenterer sine affaldsfraktioner, jo mere økonomi kan man også trække ud, og dermed vil vi jo naturligt udvide,” siger Keld Kokholm.
Kan du mærke, at der er blevet mere fokus på grøn omstilling og genbrug?
”Ja, bestemt. Det har jo været vores forretningskoncept siden dag ét, men vi kan godt mærke, at nu kigger også større rederier på brugt udstyr. Det giver både en økonomisk gevinst og god mening. ”
”Så vi er tilbage til den gamle vise om, at så længe der er noget at spare eller nogen der tjener penge på det, så er det godt at være grøn. Faktum er, at den grønne omstilling kun kommer enten ved politisk pres i form af afgifter eller noget andet – eller fordi folk kan se, at der er en forretning i det,” konstaterer Keld Kokholm
”Dem jeg sælger udstyr til, de skal kunne se, at der er en forretning i at købe det billigere end noget tilsvarende nyt. Og jeg skal kunne se forretning i at gemme og gensælge så meget så muligt i stedet for bare at skrotte det,” fortsætter han
Fornæs Ship Recycling beskæftiger omkring 25 medarbejdere og drives af Keld Kokholm og direktør Kresten Hjelm Christensen i fællesskab. De to direktører ejer også selskabet, Kokholm med 25 pct., mens Kresten Hjelm Christensen ejer resten sammen med sin familie.