“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”

På Fornæs Ship Recycling har genanvendelse af så mange dele som muligt, været fokus fra dag et. Og i dag kommer halvdelen af omsætningen fra gensalg af brugte dele og den anden halvdel fra salg af stål fra de ophuggede skibe. Og virksomheden ser muligheder for at udvide genanvendelsen.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa har ophugget og genbrugt dele fra mere end 2.000 skibe - bl.a. tre udtjente fartøjer fra Maersk Supply Service.. Foto: Fornæs Ship Recycling

Siden etableringen i 1993 har Fornæs Ship Recycling ophugget og genbrugt dele fra langt over 1.500 skibe. Gerne skibe med godt teknisk udstyr som f.eks. de tre lyseblå Maersk Supply-skibe, der i fjor endte deres dage på virksomheden, der er placeret på kanten af Djursland i Grenaa.

Som hos Smedegaarden A/S, kollegaen og konkurrencen i Esbjerg, har virksomheden et enormt lager af brugte skibsdele, der skaffer halvdelen af virksomhedens omsætning, fortæller Keld Kokholm, der er medejer og den ene af to direktører i Fornæs Ship Recycling.

Værftet kan håndtere skibe, der af hensyn til vanddybden i havnen højst stikker seks meter og kan være inden for slæbestedets bredde på 25 meter. Udviklingsmulighederne for virksomheden er derfor begrænset i forhold til skibsstørrelsen, men øget genanvendelse af dele og materialer fra skibene kan øge forretningen, påpeger Keld Kokholm.

De to direktører og ejere, Kresten Hjelm Christensen (tv) og Keld Kokholm beskæftiger 25 medarbejdere på Fornæs Ship Recycling.. Foto: Fornæs Ship Recycling

”Med hensyn til genanvendelse sker der en udvikling over alt i verden, og her vil jeg da håbe, at vi også er med. Det betyder, at jo mere man forædler, jo mere man fragmenterer sine affaldsfraktioner, jo mere økonomi kan man også trække ud, og dermed vil vi jo naturligt udvide,” siger Keld Kokholm.

Kan du mærke, at der er blevet mere fokus på grøn omstilling og genbrug?

”Ja, bestemt. Det har jo været vores forretningskoncept siden dag ét, men vi kan godt mærke, at nu kigger også større rederier på brugt udstyr. Det giver både en økonomisk gevinst og god mening. ”

”Så vi er tilbage til den gamle vise om, at så længe der er noget at spare eller nogen der tjener penge på det, så er det godt at være grøn. Faktum er, at den grønne omstilling kun kommer enten ved politisk pres i form af afgifter eller noget andet – eller fordi folk kan se, at der er en forretning i det,” konstaterer Keld Kokholm

”Dem jeg sælger udstyr til, de skal kunne se, at der er en forretning i at købe det billigere end noget tilsvarende nyt.  Og jeg skal kunne se forretning i at gemme og gensælge så meget så muligt i stedet for bare at skrotte det,” fortsætter han

Fornæs Ship Recycling beskæftiger omkring 25 medarbejdere og drives af Keld Kokholm og direktør Kresten Hjelm Christensen i fællesskab. De to direktører ejer også selskabet, Kokholm med 25 pct., mens Kresten Hjelm Christensen ejer resten sammen med sin familie.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rønne Havn ansætter erfaren økonomidirektør

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding fyrer og hyrer i ledelsen

18.11.2024Maritimedanmark.dk

APM Terminals henter CFO fra Maersk

15.11.2024Maritimedanmark.dk

Danske Maritime bakker op om anbefalinger

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Værftsejer i infight med minister

09.11.2024Maritimedanmark.dk

Fyn vil gerne bygge danske krigsskibe

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny accelerator for danske maritime SMV’er

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Den enes død, den andens brød

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark