Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

Der skal ikke gå noget til spilde, når et skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU. Der skal ikke gå noget til spilde, når det skib skal hugges op. Det har været mantraet for Smedegaarden A/S, siden virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard. Virksomheden hører i dag til blandt frontløberne inden for bæredygtig recycling af skibe i EU.

De udtjente gamle isbrydere ligger nu og venter op at blive dekontamineret og strippet for alt – og siden klippet i småstykker hos Smedegaarden A/S i Esbjerg.. Foto: Smedegaarden A/S

Der kommer heller til ikke at gå noget til spilde, når Smedegaarden A/S nu går i gang med at demontere og recycle de to gamle danske isbrydere, der er købt af Esbjerg-virksomheden, forsikrer Morten Smedegaard, der er direktør og medejer af virksomheden.

Men opgaven med Danbjørn og Isbjørn er alligevel lidt anderledes og tager længere tid end normalt.

“Det skyldes dels, at der er asbest i skibet, som vi lejer vi en underleverandør til at tage sig af. Dels at skibet indeholder mange gamle effekter som f.eks døre og møbler, som der er stor interesse for,” fortæller Morten Smedegaard.

Derfor har Smedegaarden sat 10-11 måneder af til opgaven.

“Det forventer vi ikke, vi skal bruge. Det er vanvittig lang tid i forhold til skibenes størrelse.

Normalt tager det tre uger at fjerne alt udstyr, tømme og rense alle rør og tanke og strippe et skib af den størrelse ned til stålet.

Derefter klipper vi det i mindre stykker på 6 uger,” 

 Og størrelsen af de to nu 50 år gamle isbrydere, der var forsøgt solgt i årevis, inden Smedegaarden vandt udbuddet, er ikke noget at tale om. De er på hver 3.000 GT.

“Vi har taget skibe ind op til 80.000 GT,” siger Morten Smedegaard

Smedegaardens haller vidner om, at alt, hvad der kan genbruges, bliver søgt genbrugt. Hylderne er fyldt med alt fra kaptajnsstole til brugte motorer. Tænk på en del til et skib. Og du kan med stor sandsynlighed finde den hos Smedegaarden, der i dag drives af Henning Smedegaards tre sønner, Morten, Eddie og Klaus. 

Virksomheden beskæftiger ca. 40 medarbejdere.

“Det er ikke så mange, men de er ekstremt dygtige. De fleste har været her i mange år og de får derfor også ideer til, hvordan vi kan gøre tingene smartere til gavn for både miljøet og økonomien,” siger Morten Smedegaard.

Genbrug og miljørigtig genanvendelse - eller ophugning - af skibe har fået stadig større fokus. Og de skibsredere, der fortsat sender de fleste af deres skibe til ophugning på de berygtede strande i Alang, hvor miljøsvineri og arbejdsulykker hører til dagens (u)orden, må tåle heftig kritik fra miljøorganisationer. 

Den norske skibsreder, der ejede det udtjente Tide Carrier måtte - som en af de første i verden - i fjor afsone en fængselsdom på seks måneder for sit forsøg på at sende skibet til ophugning på strandene ved Gadani i Pakistan i strid med norsk lovgivning.

Fornylig blev den såkaldte Hong Kong konvention om ophugning af skibe langt om længe ratificeret, men set fra Esbjerg spiller den ikke nogen rolle. EU-reglerne for ophugning er langt mere omfattende - og dem retter Smedegaarden sig efter.

“Sådan har vi altid gjort det. Vi skulle ikke lave noget om, da reglerne blev indført,” siger Morten Smedegaard, der selv er medstifter af ESRA - European Ship Recyclers Association - der har recycling-værfter fra EU-landene som medlemmer.

Tyrkiske værfter er en konkurrent på markedet, men dem vil ESRA ikke tage ind som medlemmer.

“Vi ønskede at lave en organisation for dem, der virkelig gør det miljømæssigt korrekt og overholder reglerne. Og det gør de tyrkiske værfter ikke. Derfor ønsker vi ikke at blive sidestillet med dem,” siger Morten Smedegaard.

Virksomhedens bæredygtige måde at ophugge og genbruge materialerne fra et skib på har ifølge direktøren betydet, at EU har henvist til Smedegaarden “mange gange”, når andre virksomheder skulle indrette deres recycling-værfter.

“Vi er en lille virksomhed, men vi må jo gøre noget rigtigt, for man kigger på os rundt omkring i verden”.

For nylig fik Smedegaarden således en henvendelse fra en global spiller “med flere hundredetusind ansatte”, der ville i gang med miljørigtig og sikker genanvendelse af skibe.

“Først troede jeg, at det var fup…. Men den var god nok. Og så blev jeg sgu lidt stolt og glad for, at et selskab - jeg må ikke sige hvem - ønsker at bygge et bæredygtigt og miljørigtig recycling værft, selv om de ikke er underlagt EU-reglerne. Og stolt over, at de vil søge rådgivning hos os,” siger Morten Smedegaard.

Men på den korte bane handler det om hands-on på arbejdet med de to isbrydere, der blev taget ud af drift for ti år siden og sidste gang brød is i vinteren 1995-96.

Smedegaarden vandt det internationale udbud, fordi de kunne betale mest for en recycling, der samtidig overholder alle miljø- og sikkerhedsregler. 

“Jeg vil sige det sådan, at fordi vi tager så meget ud til genbrug af maskineri, udstyr, interiør, elektronik og andre ting, kan vi få dækket meget af det ind, vi bruger ekstra på miljørigtig håndtering og recycling,” siger Morten Smedegaard.

Led – og du skal finde på lageret hos Smedegaarden A/S i Esbjerg. I hvert fald hvis det er brugte dele fra ophuggede skibe, du er ude efter.. Foto: Smedegaarden A/S

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding fyrer og hyrer i ledelsen

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Overvågningen fortsætter: Nu med nyt patruljeskib

18.11.2024Maritimedanmark.dk

APM Terminals henter CFO fra Maersk

15.11.2024Maritimedanmark.dk

Danske Maritime bakker op om anbefalinger

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Værftsejer i infight med minister

09.11.2024Maritimedanmark.dk

Fyn vil gerne bygge danske krigsskibe

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny accelerator for danske maritime SMV’er

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Den enes død, den andens brød

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark