Transportskib til Airbus-dele skal have hjælp af vinden
Airbus vil udstyre et af de skibe, selskabet bruger til at transportere flydele med en vindassisteret fremdriftsteknologi, der udnytter vindenergi til at generere fremdrift og dermed spare brændstof og CO2-udledning.
Skibet, der er lejet af rederiet Louis Dreyfus Armateurs, bliver udstyret med eSAIL´s fra det spanske firma bound4blue.
Løsningen skaber op til seks til syv gange mere kraft end et konventionelt stift sejl.
Det består af en sejl-lignende lodret overflade og et elektrisk drevet luftsugningssystem, der hjælper luftstrømmen med at generere ekstra power og dermed reducere belastningen på skibets hovedmotorer.
Tre 22 meter høje eSAILs vil blive monteret på Ville de Bordeaux og vil blive testet i en seks måneders periode, der begynder tidligt i 2024.
Skibet transporterer regelmæssigt A320 dele fra Europa til Mobile i USA, hvor flyene bliver samlet.
Installationen af eSAILs på Ville de Bordeaux støtter Airbus' mål om at halvere CO2-udledningen fra sine maritime operationer inden 2030 i forhold til udledningen i 2015.
Ifølge bound4blue's skøn kan disse eSAILs årligt spare op til 560 ton brændstof og 1.800 ton CO2-udledning for dette skib. Installationen af sejlene på Ville de Bordeaux er medfinansieret af Den Europæiske Union, skriver bound4blue i en pressemeddelelse.
-emte