Tving politikerne frem af deres flyverskjul

<b>Læserindlæg</b>: Jeg har netop læst en artikel på Maritime Danmark med overskriften – Gidsler er overladt til deres egen skæbne. Denne triste overskrift siger desværre sandheden om gidslernes situation, når de først er blevet fanget af de somaliske pirater.

Leopards besætning er her fotograferet af deres gidseltagere.

Så er gidslerne reduceret til en handelsvare, i en modbydelig og forbryderisk menneskehandel, som det internationale samfund tilsyneladende ikke magter at stoppe. Og derfor vælger dets politikere, ikke mindst de danske, at undgå diskussion om dette med fuldstændigt, fejt og lammende tavshed.

Der bruges årligt mange milliarder kroner på at bekæmpe pirateriet ved Afrikas Horn. Der er på ganske få år etableret en industri, hvis eneste formål er at forsøge at afskære piraterne fra at kapre handelsskibene og tage besætningen som gidsler. Der er et stort militært apparat sat i gang med overvågning af piraternes aktivitet, og forsøg på at begrænse antallet af kapringer. Der er ganske vist sket en nedgang i kaprede skibe, og dermed tilfangetagne gidsler. Dette skyldes dels, en mere effektiv indsats fra de militære styrker i området. Dels, og vel nok det der har den største effekt, øget sikkerhedsforanstaltninger, herunder brug af bevæbnede vagter ombord på skibene.

Dette får en hel del medieomtale. Og landets politikere er ikke sene i vendingen, til at rose sig selv for denne indsats. Især bryster politikerne sig gerne af, at den danske indsats får megen ros og positiv omtale fra deres udenlandske kollegaer. At det reelt er søfartserhvervet selv, der har foranstaltet, bekostet og kæmpet, for at beskytte søfolkene og deres skibe, bliver skubbet lidt i baggrunden når politikerne skal fremhæve deres egen ”store” indsats. Politikerne ser mere på positiv omtale, end positive resultater. Det forekommer mig, at være en lidt klam holdning at fremlægge.

Der bruges store summer på at forsøge at stabilisere det lovløse land Somalia, for på den måde bl.a. at komme pirateriet til livs. Men hidtil er det meget lidt succes at spore i retning af, at det vil lykkedes af den vej. Også her stiller politikerne gerne op og roser deres store initiativ og engagement til skyerne, og medierne levere varen. Man kører stadig på, at hvis man bare giver de fattige somaliske fiskere mulighed for at tjene deres penge ved fredeligt fiskeri, så kommer man også pirateriet til livs. Der kan endog spores en hvis form for sympati i offentligheden, for disse stakkels fattige mennesker, der er nød til at bedrive pirateri for at overleve. At det ligger meget langt fra virkeligheden, og efterhånden må betragtes som en myte, gør medierne ikke noget for at synliggøre. Man mener åbenbart ikke, at offentligheden behøver at få sandheden om hvordan pirateriet egentligt er organiseret at vide. Og politikerne er af samme mening. Hvis sandheden kom frem i offentligheden, skulle de jo til at forklare sig og måske møde modstand mod deres politiske beslutninger. Så er det, set med politikerøjne, ligegodt bedre at fremlægge det som offentligheden gerne vil se, og give pokker i at der ikke er meget realitet i det. Også her leverer medierne ukritisk spalteplads, og offentligheden sluger det hele råt.

Med hensyn til tavsheden omkring gidslernes sørgelige og håbløse situation, henholder politikerne sig til eksperternes råd om, at det vil skade gidslernes muligheder for hurtig frigivelse, hvis der er for meget omtale af deres situation. Også her er der, efter min mening, tale om en forkert og bedrevidende rådgivning, som mere har sigte på at den forbryderiske menneskehandel helst ikke skal komme til offentlighedens kendskab, og dermed opnå at blive genstand for en fuld berettiget kritik. Det tjener udelukkende et formål, nemlig, at de forhandlere der er på begge sider i en gidselsag, kan drive deres kriminelle ”forretning” i fred og ro. Samt, at politikerne undgår at skulle tage stilling til en uhyggelig, usmagelig og absolut kriminel handling som hedder menneskehandel.

Derfor er min opfordring til landers medieredaktører, vis at vi har pressefrihed her i landet og lad jer ikke dirigere af diverse eksperts tilsyneladende ensporet rådgivning. Få en ordentlig debat i gang, som tvinger politikerne til at komme frem af deres flyverskjul, og udvise den fornødne kompetence, der skal til for at stoppe denne modbydelige menneskehandel. Det skylder vi alle i høj grad de mange hundrede uskyldige søfolk, der har fået deres liv ødelagt som gidsler, både for de somaliske piraters pengegriskhed, men sandelig også for verdenssamfunds uhyggelige slappe holdning til hele piratproblematikken.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen Forhenværende navigatør

Læserindlæg er ikke et udtryk for redaktionens holdning

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har underskrevet 20 årig kontrakt med Jersey

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlemmer tilbageholdes i Finland

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Russisk slæbebåd eskorterede ubåd gennem dansk farvand

31.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsfoto afslører skrabemærker på mistænkt skib

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark