Unifeeder hæver priserne fra årsskiftet
Nu får de skærpede krav til svovludledning, der træder i kraft ved årsskiftet, Unifeeder til at indføre et tillægsgebyr i Nordeuropa, der afspejler rederiets øgede omkostninger ved at skifte brændstoftype. Svovlkravene øger nemlig Unifeeders brændstofomkostninger med 50 procent.
”I Nordeuropa opererer Unifeeders skibe udelukkende i SECA-området, og den nye lovgivning vil derfor have en direkte indflydelse på den type brændstof, vi kan bruge. Reelt betyder det, at Unifeeder må skifte fra at bruge den traditionelle Intermediate Fuel Oil (IFO LS) til Marine gas Oil (MGO) for at sikre en reduktion fra 1,0 procent til 0,1 procent svovlindhold”, skriver Unifeeder.
MGO-brændstoffet er imidlertid 50 procent dyrere, derfor indfører Unifeeder et tillægsgebyr på 65 EUR pr. lastet TEU, og tillægsgebyret træder i kraft pr. 1. januar 2015.
”Tillægsgebyret svarer til Unifeeder’s omkostningsforøgelse ved at skifte til MGO i stedet for IFO LS baseret på det nuværende omkostningsniveau”, skriver Unifeeder og tilføjer, at prisændringer kan komme på tale, hvis prisen for MGO ændrer sig betydeligt. I så fald vil kunderne blive adviseret på forhånd.
Kilde: Unifeeder