Usikkerhed rammer salget af nye både
Finanskrisen og den almindelige økonomisk afmatning har også ramt den danske bådbranche. Salget af lystbåde stagnerer, og køberne er længere tid om at beslutte sig til at købe. Kun salget af de helt store luksusyachter er gået fri
"Krisen får os da til at stoppe op og afvente situationen, idet salget af nye både ligger stille lige nu. Men vi forventer stadig at sælge omkring 30 både i 2009, hvilket er på niveau med 2007, mens antallet af solgte både i 2008 lander på 24", siger Carsten Færge, direktør hos Dufour Yachts Danmark ApS i Randers til Dagbladet Børsen.
Virksomheden er Europas største forhandler af Dufour-både. Både i størrelsen 34-42 fod udgør 90 pct. af salget.
"Vi har været begunstiget af en god ordreindgang lige efter sommerferien, og det holder hjulene i gang hos os. Men vi kan godt mærke, at den endelige beslutning om køb af ny båd tager længere tid", siger Carsten Færge.
Hos Bådkommissæren A/S i Kerteminde forsøger man også at holde skruen i vandet, selvom krisen sender voldsomme dønninger gennem markedet.
"Vi har solgt to-tre store både her for nylig. Jeg vil ikke sige, at vi ikke kan mærke krisen, men salget og priserne ligger ret stabilt. Dog er salget af motorbåde ramt af tilbagegang, men det skyldes nok i højere grad priserne på brændstof", siger Mads Clausen fra Bådkommissæren og tilføjer, at salget af sejlbåde ligger stabilt.
Hos Danish Yacht A/S i Skagen kan direktør Per Hesselbæk ikke mærke finanskrisen.
"Umiddelbart har vi ingen indikator på, at det rammer både over 120 fod, men for både under 100 fod ser det nok anderledes ud", siger Per Hesselbæk.
Danish Yacht har speciale i store luksusyachter, og kunderne er stadig parate til at investere i de dyre både.
Kilde: Dagbladet Børsen