Vigtig konvention er endelig ratificeret
Med 14 års forsinkelse er den såkaldte Hongkong-konvention om sikker og miljørigtig ophugning af skibe endelig blevet ratificeret. Der går dog endnu to år, inden den træder i kraft.
I årevis har Bangladesh været blandt de foretrukne lande, når skibe skulle skrottes. Det er sket - og sker fortsat ofte - under forhold, der har krævet dødsofre og mange tilskadekomne arbejdere og uden hensyn til miljøet.
Men nu har Bangladesh - sammen med Liberia, der er verdens næststørste skibsregister - langt om længe tiltrådt konventionen, der har til formål at sikre en mere miljøvenlig genanvendelse og et bedre og mere sikkert arbejdsmiljø.
“Dette markerer et afgørende skifte for den globale skibsindustri og bekræfter, at redere i den nærmeste fremtid vil være sikre på, at deres skibe vil finde en sikker og miljørigtig destination til genbrug. Vigtigheden af, at konventionen træder i kraft og dens betydning for skibsophugning på verdensplan, kan ikke undervurderes,” udtaler John Stawpert, der er senior manager for miljø og handel i International Chamber of Shipping.
Den norske NGO Shipbreaking Platform, der løbende følger ophugningen af skibe, oplyser, at ud af 443 større oceangående skibe og platforme blev 292 af dem i 2022 ophugget på strandene i Bangladesh, Indien og Pakistan.
Et arbejde, der i fjor kostede mindst 10 arbejdere livet på Chattogram stranden i Banglades, mens 33 blev alvorligt kvæstet.
Selvom konventionen nu er ratificeret, træder den første i kraft til juni 2025.
-emte