WSC: Drop de foreslåede afgifter på kinesiske skibe
Containerrederiernes organisation, World Shipping Council, advarede i stærke vendinger mod at indføre de foreslåede afgifter på kinesiske skibe og flåder under en høring mandag om den amerikanske handelsrepræsentations (USTR) forslag.
Foto: COSCO
Målet med USTR´s forslag om at genopbygge den ameirkanske maritime sektor kunne WSC godt støtte. Men midlet - at pålægge enorme gebyrer på havneanløb for kinesisk-byggede skibe samt flåder, der indeholder kinesisk-byggede skibe eller har bestillinger på skibe fra Kina blev tilgengæld skudt eftertrykkeligt ned under mandagens høring.
Ifølge WSC vil forslaget forværre inflationen for amerikanske forbrugere og virksomheder, true arbejdspladser og have særligt negative konsekvenser for amerikanske landmænd og andre eksportører.
"Disse forslag vil føre til øgede omkostninger for amerikanske eksportører og forbrugere samt ineffektivitet i forsyningskæden, samtidig med at de ikke vil give Kina effektive incitamenter til at ændre sine handlinger, politikker og praksisser,” sagde WSC´s CEO, Joe Kramek og fortsatte:
“De økonomiske konsekvenser vil sprede sig gennem hele økonomien og negativt påvirke virksomheder, forbrugere og især landmænd, der eksporterer prisfølsomme varer.”
USTR har foreslået en havneafgift på op til 1,5 millioner dollars pr. anløb for kinesisk-byggede skibe og op til 1 million dollars pr anløb for ethvert skib (kinesisk-bygget eller ej), hvis operatøren har kinesisk-byggede skibe i sin flåde eller ordrebog. USTR har også foreslået at begrænse eksporttransport fra USA til et meget lille antal amerikansk-flagede og amerikansk-byggede skibe, som ifølge WSC slet ikke har kapacitet til opgaven.
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det ifølge Kramek betyde noget nær en fordobling af de kombinerede spotrater for transporter frem og tilbage mellem New York og Rotterdam.
WSC repræsenterer 90 pct. af verdens samlede containerskibs-kapacitet.
-emte