Analyse: Nye el-færger skal være dobbelt-endere
En analyse af færgeruten Ærøskøbing-Svendborg viser, at det vil være mest energibesparende at bygge de kommende el-færger som dobbelt-endere. Det skriver Ærø Energy Lab og Ærø Kommune i en pressemeddelse.
Det tager tid - og det kræver ekstra energi - hvis færgerne skal vende, når de skal i havn. Derfor er det mest hensigtsmæssigt at de nye elektriske tvillingefærger - E-ferry Twins - bygges med propeller i begge ender.
Analysen viser også, at bølgedannelsen med dobbelt-ende-færger vil blive mindre og dermed reducere påvirkningen af kysterne i Svendborgsund.
“Driftssikkerheden på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg er altafgørende. Derfor er disse analyser meget vigtige at udføre tidligt i processen, og jeg er meget tilfreds med resultatet,” siger direktør Keld Møller, Ærøfærgerne ifølge Fyns Amts Avis.
De nye el-færger bliver større end de nuværende med plads til omkring 65 biler mod 42 i dag, men forventes alligevel at bruge mindre energi.
Nu skal en række simuleringer være med til at afprøve sejlads under skiftende og virkelighedstro forhold og undersøge, om de større skibe vil have en tilstrækkelig manøvredygtighed bl.a. i det smalle Højsteneløb mellem Skarø og Hjortø og i havnene.
Disse simuleringer skal også bruges til bekræfte det forventede energiforbrug - og dermed også give data til dimensioneringen af de ladeløsninger, der skal etableres i Ærøskøbing og Svendborg, skriver Fyns Amts Avis.
Ærø Kommune har fået et tilskud til bygningen af de kommende el-færger på 72 mio. kr. fra Trafikstyrelsens færgepulje på 233 mio. kr.
Det samlede budget for de nye el-færger incl. landanlæg er på 408 mio. kr.
Efter planen skal de nye færger ifølge Ærø Kommune være klar til indsættelse i slutningen af 2026.
-emte