Bornholm får godkendt aftale for større ekstrafærge
Bornholmslinjen har nu fået godkendt en tillægskontrakt, der betyder, at Express 1 er godkendt som ekstrafærge i stedet for den mindre hurtigfærge Max, skriver Bornholms Tidende.
Molslinjen har som forsøgsordning brugt Express 1 som ekstrafærge på Bornholmslinjen, og den ordning kan nu videreføres efter at Transportministeriet har godkendt en tillægskontrakt, der ifølge borgmester og formand for Trafikkontaktrådet, Jacob Trøst, giver store fordele for Bornholm:
“Der er tre årsager. Den første er jo, at kapaciteten bliver større især i højsæsonen. Derudover kan Express 1 også løfte 5’erens kapacitet bedre, hvis nu Express 5 ikke kan sejle, og så er der også den her komfort. Express 1 ligger meget bedre på havet, end Max gør,” siger borgmesteren til Bornholms Tidende.
Tillægskontrakten betyder, at Molslinjen får mulighed for at dække de ekstraomkostninger, der er forbundet med at benytte Express 1, da den er dyrere at sejle med en færgen Max.
Den godkendte ordning betyder ifølge avisen, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, skal sælges inden for den oprindelige kontrakt, mens resten af kapaciteten på den større færge kan sælges kommercielt.
Transportministeriet har godkendt ordningen i resten af kontraktperioden frem til 2030, dog med en mulighed for opsigelse med 90 dages varsel for begge sider, fremgår det af en mail fra Transportministeriet til ordførerne på Christiansborg.
-emte