Bornholmslinjen reducerer antallet af afgange og hæver priserne
Sejlplanerne for Bornholmslinjens færger i 2024 er nu offentliggjort og indeholder et mindre fald i antallet af afgange til og fra øen, mens billetpriserne samlet set bliver sat op med 27 pct. drevet af de højere brændstofpriser i 2021 og 2022, oplyser Molslinjen
Antallet af afgange reduceres med 2,3 pct. fra 3.705 afgange i år til 3.624 i sejlplanen for 2024, oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse.
”Vi fjerner afgange i skuldersæsonen, hvor vi sejler færre afgange med vores højkapacitetsfærge. I planen lige nu er det Max, indtil vi kender resultatet af forsøget med at bytte Max med Express 1”, fortæller Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
Molslinjens kontrakt med staten om driften af ruten til og fra Bornholm betyder, at billetpriserne samlet set låses fast for et år af gangen. Det betyder, at den store stigning i brændstofpriserne i 2021 og 2022 først kan få lov at slå igennem næste år, hvor den samlede prisstigning vil udgøre 27 pct.
Priserne i de enkelte kategorier - Lavpris, Flex, Standard og Standard Plus - bliver der dog ikke ændret ved. Men der bliver udbudt færre billetter i de billige kategorier og flere i de dyrere.
”Langt han ad vejen vil Bornholmerne opleve de samme priser, som i dag. Der vil stadig være mange billetter til 99 kroner at finde – blot færre end de foregående år”, siger Jesper Skovgaard.
Den lavere kapacitet som følge af de færre afgange vil blive udlignet, hvis Express 1 mere permanent bliver sat ind i stedet for Max ved siden af verdens største katamaranfærge, Express 5, oplyser Molslinjen.
Udvidelsen af opmarchbanerne i Rønne, der giver plads til flere biler, skal stå færdig inden næste års højsæson og vil i følge Jesper Skovgaard betyde, at rederiet får det fulde udbytte af kapaciteten på Express 5.
-emte