Brint-tanker kan fragte nok til 400.000 biler
C-Job Naval Architects har designet en helt ny klasse af hydrogen-tankskibe, som selskabet mener vil revolutionere markedet for vedvarende energi. Skibet er udviklet i samarbejde med det hollandske LH2 Europe, der vil opbygge en grøn end-to-end forsyningskæde til flydende brint.
Illustration: C-Job Naval Architects..
LH2 Europa arbejder på at have en fuld forsyningskæde til flydende brint på plads i 2027, og selskabet vil benytte grøn energi fra Skotland til at producere grøn brint, der skal markedsføres til en pris, der er konkurrencedygtig med diesel.
Og det nydesignede tankskib skal transportere den flydende brint til terminaler i Tyskland, der bliver det første marked LH2 Europe vil kaste sig over. Men strategien er at udvide til andre markeder, efterhånden som efterspørgslen stiger.
“Fra starten vil vi levere 100 tons pr. dag og skalere op til 300 tons/dag inden for tre år, afhængig af efterspørgslen,” siger LH2 Europe´s CEO, Dr. Peter Wells.
“Dette tankskibs-design er et afgørende skridt i forhold til at skabe en infrastruktur, der skal gøre en grøn energi-fremtid mulig. De skibe, der er i drift i dag, er ikke i stand til at levere brint i den skala, som vi forventer vil blive nødvendig for at møde efterspørgslen i markedet,” tilføjer han.
Med en kapacitet på 37.500 kubikmeter vil det nydesignede skib få en kapacitet, der er 30 gange større end de nuværende skibe til transport af flydende brint, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Og det er flydende brint nok på en rejse til at tanke 400.000 brintdrevne personbiler eller 20.000 lastbiler.
Skibet får en længde på 142 meter, en bredde på 35 meter og vil blive drevet af brintbrændselsceller, der skal give strøm til skibets fremdriftssystemer.
Kilde: C-Job Naval Architects