CMA CGM tager levering af container-feeder med nyt design
CMA CGM Mermaid er det første i en serie på ti 2.000 teu container feeder-skibe, der drives af LNG og er designet i samarbejde med danske OMT fra Odense og bygget på Hyundai Mipo værftet i Sydkorea.
Optimering af skibets energieffektivitet har været hovedformålet med skibets nye design. Skibet er således smallere, men længere end ældre designs for at optimere skibets aerodynamik og drift gennem vandet.
Også placeringen af skibets overbygning foran skal hjælpe på aerodynamiken og giver samtidig en større kapacitet sammenlignet med en konventionelt placering.
Skibet drives af 12-megawatt MAN dual-fuel LNG maskineri og kan omstilles til drift med biogas eller e-metanol.
Indbyggede brintdrevne brændselsceller skal sørge for, at skibet ikke udleder drivhusgasser, når det er i havn.
De øvrige skibe i serien vil blive leveret frem til januar 2025, og vil bliver indsat på kortere ruter i Nordeuropa og Middelhavs-området, skriver Offshore Energy.
emte