Dansk - kinesisk maritimt topmøde
Danmarks Rederiforening markerede onsdag 60-året for etableringen af de dansk-kinesiske diplomatiske relationer. Det skete med en dansk-kinesisk rundbordssamtale om samarbejde på det maritime område.
Danmarks Rederiforenings direktør Peter Bjerregaard modtog den højtstående kinesiske delegation i Rederiforeningen i Amaliegade, der i dagens anledning var udsmykket med både det danske og det kinesiske flag.
Den kinesiske delegation var anført af den kinesiske ambassadør i Danmark, Xie Hangsheng. Herudover deltog vicegeneraldirektøren for det kinesiske transportministerium Zhang Shouguo, næstformanden for den kinesiske rederiforening Zhang Xiaosheng, og en halv snes andre højtstående repræsentanter for kinesisk skibsfart og skibsfartsadministration i mødet.
"Kina og Danmark er begge store søfartsnationer, og vi har en lang tradition for samarbejde. Dansk skibsfart er kendt for sin høje kvalitet, og vi ser mange muligheder for at udvikle samarbejdet yderligere", sagde den kinesiske ambassadør i Danmark, Xie Hangsheng.
Fra dansk side deltog tilsvarende en lang række nøglepersoner fra dansk skibsfart og søfartsmyndigheder.
En af de danske repræsentanter, Mærsk-partner Claus Hemmingsen, efterlyste i sit indlæg flere kinesiske søfolk på rederiets skibe.
"Vi bygger mange skibe i Kina, og en meget stor del af vores containertransporter går fra og til Kina. Alligevel er kun 2,5 procent af vores søfolk kinesere, og det er et tal vi meget gerne ser stige", sagde Claus Hemmingsen.
Flere af de danske deltagere understregede ønsket om, at Danmark og Kina arbejder tæt sammen for at fremme fri og åben konkurrence og bekæmpe protektionisme i skibsfarten.
Anders Wurtzen, Senior Vice President i A. P. Møller - Mærsk, spurgte blandt andet vicegeneraldirektøren for det kinesiske transportministerium Zhang Shouguo, om han kunne lette sløret for, hvordan han så udviklingen i kinesisk skibsfart de næste ti år. Herunder om der er udsigt til, at kineserne vil åben de kinesiske floder for udenlandske rederier.
"Kina vil gradvist lukke mere og mere op for udenlandsk skibsfart", svarede vicegeneraldirektøren, uden mere konkret at uddybe hvordan eller hvornår.
Vicegeneraldirektøren understregede samtidig, at den kinesiske regering er indstillet på fortsat at støtte Kinas maritime sektor. Det vil bl.a. ske gennem økonomiske incitamenter, der skal fremme udfasningen af ældre tonnage, herunder også indenlandske færger og enkeltskrogede tankskibe.