Danskbygget færge havarerer på jomfrutur
En splinterny færge, bygget på et kulfiberskrog leveret af TUCO Composit i Fåborg, viste allerede tegn på alvorlige skader på jomfruturen. Færgen er konstrueret af norske LMG Marin mens Båtservice Mandal har stået for færdiggørelsen af færgen.
"Vi er kede af og meget forundrede over det der er sket", siger TUCOs administrerende direktør Jonas Pedersen til maritimedanmark.dk.
"Umiddelbart er det vores opfattelse, at problemet er opstået ved en udefra kommende påvirkning", siger Jonas Pedersen, der ikke ønsker at uddybe sin forklaring på nuværende tidspunkt.
Sammen med Båtservice Mandal, der har udliciteret produktionen af kulfiberskroget til TUCO Composit, afventer Jonas Pedersen nu, at de norske myndigheder afslutter deres undersøgelse af sagen.
Problemerne viste sig allerede dagen efter at ejeren, det norske selskab Veolia Transport, overtog den nye katamaranfærge MS Sollifjell. Færgen er den første i en serie på tre kulfiberfærger.
På jomfruturen den 24. marts fra Stavanger til Troms hørte mandskabet ifølge tu.no. pludselig et brag og opdagede, at dele af tunnelen mellem skrogene var faldet af.
Fartøjet søgte nødhavn og ligger nu ved kaj i Ålesund.
Det norske Sjøfartsdirektorat og Havarikommisjonen for Sjøfart er i gang med at undersøge hændelsen.
Veolia Transport siger, at det endnu er for tidligt at tale om konstruktionsfejl, byggefejl eller andet.
"For os, som har ansvaret for vore passagerer og ansattes sikkerhed hver dag, er det vigtigt at finde årsagen til skaden. Vi vil derfor bistå Sjøfartsdirektoratet og Havarikommissionen med alle de ressourcer de måtte have behov for", siger den daglig leder i Veolia Transport Nord, Stig Solheim, til tu.no.
Kilde: maritimedanmark.dk og tu.no.